dinsdag 2 januari 2018

Drl's monteren

met een gloeiende spijkerpunt
Vanmiddag ben ik een paar uur in de loods bezig geweest om de dagrijlampen (drl's) op de bumper te monteren. Ik had de Dremel set meegenomen. Dat is zo'n handig klein hobby boormachientje. Ik hoopte met de flexibele boor tussen de bumper in te kunnen komen, om daar de gaten te boren. Maar dat lukte niet. Dus heb ik toch maar gekozen voor plan B : de gloeiende spijker. Ik heb een dikke draadnagel zo'n 5 cm van de punt afgezaagd. Die punt heb ik roodgloeiend gemaakt met een brander. Daarna heb ik hem op de afgetekende plaats door de kunststof bumper gedrukt. Of eigenlijk laten zakken. De methode werkte uitstekend. Ik had in een mum van tijd vier gaten gesmolten.
Toen brak een ander hoofdstuk aan. Een met veel zweet, geen bloed en tranen van blijdschap op het eind. Ik moest namelijk de lampsteunen op de bumper schroeven met boutjes en moeren. Dat was een klusje waar ik beide handen bij nodig had en van elke hand één vinger. Zo klein en ongemakkelijk was de werkruimte.
Ik heb de lampsteunen losgemaakt van de lampen. Of was het andersom? Daarna heb ik eert één kant van de steun vastgezet. Daarna een kant van de lamp er weer opgeschroefd en toen de boel op z'n plaats gedraaid en vervolgens hete tweede boutje door de beugel gefriemeld en de lamp aan die kant weer vastgezet. Pfff! Tja, en toen moesten de moertjes erop gedraaid worden. Om ze niet telkens van de grond te hoeven vissen, heb ik een beetje kit op mijn vinger gedaan. Daarop heb ik het moertje geplakt. En toen was het weer friemelen geblazen, net zolang totdat het moertje het boutje pakte. Hoera! Te vroeg gejuicht, want nu moesten bout en moer worden vastgedraaid. Met de montage van één lamp ben ik bijna een uur bezig geweest. Bij de tweede had ik al wat ervaring opgedaan. Dus dat ging sneller. Hoewel, daar duurde het vele malen langer voordat de boutjes de moertjes pakten. Of andersom. Maar met geduld en rust en binnenpret (mij hoor je niet schelden of boos worden) lukte het me ook die lamp op de bumper vast te zetten.
....mooi!....
Toen ik na een korte pauze de speciale schakelaar wilde monteren, bleek de beschrijving die ik van internet had gejat niet te kloppen. Ach ja, gestolen goed dus. Geen ramp, want nu kon ik weer op tijd naar huis voor de thee. Elk nadeel hep z'n voordeel, nietwaar? Thuis heb ik alsnog het juiste schema gedownload. Dat was overigens niet helemaal juist. De drl's moeten in mijn geval gaan branden zodra de contactsleutel wordt omgedraaid. Ze moeten uitgaan als de gewone of stadsverlichting aangezet wordt. Bij de Ducato blijft de stadsverlichting branden als het dimlicht aangezet wordt. Dus schakel ik de UIT maar over de stadsverlichting.
In het schema is de AAN stand geschakeld over het stadslicht. En de UIT over het dimlicht. Zo doe ik het dus niet. Ik volg de regelgeving van de overheid in deze. Morgenmiddag maar weer verder met de bedrading aansluiten.