wat een roest! |
Ik heb eerst met een staalborstel en een vijl de roest verwijderd. De vijl was nodig om de kanten waar de steeksleutels geplaatst worden weer mooi effen te krijgen, zodat de steeksleutels erop zouden passen. Eerder heb ik de rubberen bescherming verwijderd. Toen werd het werk van de Italiaanse roestduivel heel erg zichtbaar. Daarna heb ik kruipolie gebruikt, in de hoop dat ie zich tussen het schroefdraad zou nestelen. De boel zit al sinds 1994 vast. Om de olie meer ruimte te geven, heb ik het zaakje boven een gasvlam verwarmd. Daarna van de vlam af en weer wat kruipolie erop gespoten. Toen even de olie zijn werk laten doen en de moer van de slang in de bankschroef geklemd. Ringsleutel 17 bleef dus onaangeroerd. Vervolgens ben ik met ringsleutel 11 heel voorzichtig druk op de wartel gaan uitoefenen. Heen en weer (los - vast) om hem eerst los te krijgen. Ik heb de verhittingsprocedure herhaald en ben toen weer gaan
proberen. Na de tweede keer voelde ik dat er beweging in de wartel kwam. Even later had ik hem, zonder veel kracht te hoeven zetten, los. Hoera! Stap 1 is gelukt.
de wartel is los van de slang |
stukje remleiding is los van de wartel |
Ik hoop op de remleiding een flens (opstaande rand) te maken, zodat ik de wartel weer kan gebruiken. Als de remleiding tekort blijkt te zijn geworden, dan ga ik er een nieuw stuk tussen plaatsen met behulp van een koppelstuk. Hoewel, ik overweeg de hele leiding te vervangen. De leiding moet ik toch per 5 meter kopen en ik wil de remslangen aan de bestuurderskant ook vervangen, vandaar.