Geregeld zie ik tegemoetkomend verkeer, waarvan een van de koplampen als een soort van schijnwerper fungeert. Heel vervelend. Ik heb een paar keer de bestuurder van zo'n rijdende schijnwerper op het fenomeen geattendeerd. Meestal op een parkeerplaats of wachtend voor een verkeerslicht. In een aantal gevallen bleek de bestuurder zelf van die 'schijnwerper' een lampje te hebben vervangen. Op een of andere manier is toen de afstelling van de lichtbundel ontregeld geraakt of de fitting niet goed geplaatst. Met de moderne auto's is het vervangen van een lampje een behoorlijke crime. Heel soms zie ik verlichting met een verschillende helderheid. Dat wordt vaak veroorzaakt door een lampje met een verkeerd aantal watt of een vervuilde binnenkant van de lamp (beslagen reflector en/of glas). Het gaat mij niet alleen om zelf te kunnen zien in het donker, maar vooral ook om gezien te worden. Dat had ik als voormalig motorrijder al snel geleerd.
Zelf controleer ik de verlichting van de auto geregeld. Dat doe ik via de ruiten van een etalage (handig zo'n parkeerplaats haaks op de winkel) of een blinde muur. Via de ruiten of 's nachts op een blinde muur controleer ik ook de achterlichten en de richting aanwijzers. Het is een gewoonte geworden.
Als ik hier over het industrieterrein rijd, wil ik ook van tijd tot tijd even de verlichting controleren. Ik ken een paar plekken, waar ik gewoon in de auto kan blijven zitten en de enorme ruiten als spiegel gebruik. Gemak dient de mens.