Tijdens de forse windvlagen een aantal weken geleden, heb ik een keer het portier uit mijn handen laten blazen. Het zwiepte met kracht open. Toen ik vandaag de wagen van insecten lijkjes ging ontdoen, zag ik dat er wat water langs het raam van dat portier druppelde.
Al eerder had ik zoiets gezien, toen het regende. Toen weet ik de druppels aan de constructie van de carrosserie. Als ik een portier open, sijpelt het regenwater van boven het portier de deuropening in, met hetzelfde effect : druppels op de ramen.
Dit keer heb ik de aansluiting van de deur op de carrosserie eens goed bekeken. Ik heb het rubber ingesmeerd met vaseline en toen de deur gesloten. Nou, een strook van zo'n 30 cm raakte het rubber dus net niet. Daar zat geen afdruk van de vaseline, die ik op het rubber gesmeerd had. Ik heb nog geprobeerd een truc uit te halen, door het raam open te draaien en de sponning wat terug te buigen. Maar ja, het is een bus met een dikke stevige sponning en geen autootje. Als paardenmiddel heb ik maar op het portier, daar waar het rubber de sponning moet raken een extra stukje tochtband geplakt. In afwachting van een definitieve oplossing. Ik begrijp nu ook waarom die deur gisteren meer windgeruis produceerde. Alsof ik hem niet goed gesloten had.