Laatst las ik op een (niet bromfiets-) forum over startproblemen van een scooter. Ik moest wel even glimlachen om de reacties van veel jongeren. Ze deden mij denken aan mijn eigen jeugd, toen ik met weinig verstand van techniek aan bromfietsjes sleutelde. Haha!
Het betrof een slecht startende, vrij nieuwe scooter. Dat probleem kwam mij zeer bekend voor. Dat heb ik toen zelf opgelost, omdat de leverancier wat aan het knoeien was geweest met het stationaire deel.
Zelf heb ik later, toen ik meer wist van motortechniek, de volgende procedure gehanteerd. Als eerste controleer ik of er wel brandstof aanwezig is. En zo ja, of ie de carburateur bereikt (eventueel verstopt benzinefilter). Een controle van het
Bougies met kleurtje |
Vaak is van een verzopen motor de bougie ook niet meer gezond. Vervangen dus. Al tiener stookte ik hem droog op het gasfornuis vanwege geldgebrek.
Als brandstoftoevoer en ontsteking goed zijn (vlotter blijft niet hangen in gesloten toestand), dan kan het zijn dat de stationaire afstelling niet goed staat.
Ik begin het liefst met een nieuwe / goede bougie en een situatie, waarin alles gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd is. En dan kan er nog veel meer de oorzaak zijn. Zoals de afstelling van de klepjes, het verlies aan compressie, verkeerd timing van de ontsteking enz. Maar eerst brandstof en vonkjes controleren. Dat levert vaak de oplossing.