Afgelopen zaterdag ben ik naar de loods gegaan om de olie van de Ducato te verversen. Uit voorzorg heb ik eerst een zeil onder het motorblok gelegd. Met een nog warme motor heb ik de olie uit het carter laten lopen. Niet zomaar op straat of in de tuin (zoals ik een paar keer bij toeval heb mogen zien), maar keurig in een speciale opvangbak. Het was even spannend toen ik de stop uit het carter moest draaien. Je weet maar nooit. Maar met enige kracht met dop 22 op een lange handgreep schoot de bout los. Ik heb hem daarna met de hand eruit gedraaid, zonder al te veel olie op mijn gehandschoende handen te morsen. Dus ik kreeg geen zwarte olie in mijn oksel.
Voor dit klusje heb ik me voorbereid door eerst het onderwerp in het werkplaatshandboek van de Ducato te lezen. Daarin stond, dat de schroefdraad van de stop / plug / bout conisch is en daarom geen afdichtring heeft. Om de bout zat inderdaad geen ring. Deze was ook niet aan de pan blijven kleven. Terwijl de olie in de opvangbak stroomde, ben ik de bus weer in orde gaan brengen. Vanwege Mikes vakantie heb ik veel onnodige spullen eruit gehaald en in de loods gelegd. Die moesten weer terug in de bagagebakken.
Het is trouwens wel handig als je niet zo vergeetachtig bent als ik. Toen ik het oude oliefilter wilde verwijderen, merkte ik dat ik het speciale gereedschap vergeten was. Oké, ik had een schroevendraaier door het filter heen kunnen rammen en het vervolgens los kunnen draaien. Dat is 'the red neck way'. Maar ik doe het toch liever met het juiste gereedschap. Het filter zit voor de carterpan en is gemakkelijk bereikbaar. Tenminste, als het oude lijf nog wat souplesse heeft. In het filter bevindt zich ook een hoeveelheid oude olie. Ik heb de bout zonder ring weer in het carter gedraaid, zodat alles weer dicht is. Zondag is rustdag.
Vanmorgen heb ik met het special gereedschap het oude filter verwijderd en het nieuwe geplaatst. De rubberen afdichting van het nieuwe moest eerst met wat olie nat gemaakt worden, voordat ik het erop kon draaien. Toen ik het filter met de hand vastgedraaid had, moest ik nog een halve slag maken met behulp van het gereedschap. Toen dat gebeurd was kon de olie (6 liter) erin gegoten worden. Dat leek eenvoudig, ware het niet dat de fameuze ontwerpers niet echt gedacht hebben aan het gebruik van zo'n wagen. De olievuldop zit nogal verstopt, net zoals de gloeibougies. Maar met een stukje slang en installatiedraad uit de afvalbakken heb ik de trechter vast kunnen zetten. Met de peilstok heb ik het niveau gecontroleerd. Eerst voor en vervolgens nadat de motor een tijdje buiten gedraaid heeft.
De oude olie kon ik dankzij de tuit in de opvangbak gemakkelijk overgieten in de lege flacon en kan. Samen met het oude filter gaan ze bij het chemisch afval. Zelf olie verversen kost mij krap € 75. Dat zijn de kosten voor 6 liter half synthetische 10W40 (A merk) olie, een overbodige afdichtring, een liter flacon als reserve en verzendkosten. In de garage ben ik tussen de € 135 tot € 175 kwijt. Zonder een reserve flacon van 1 liter olie.