Het was aardig frisjes vanmorgen. Toch ben ik nog op de fiets gestapt om wat inkopen te doen voor mijn fiets. Ik ga hem ombouwen tot een heuse e-bike met een voorwielmotor. De bedoeling is om gelijk maar de banden en de remblokjes te vervangen. Die heb ik niet op voorraad liggen, dus moest ik even de kou in. Ik heb 2 buiten- en binnenbanden gekocht en twee sets remblokjes.
Het was de bedoeling om mijn fiets naar zolder te slepen en hem daar om te bouwen. Maar Sonja opperde dat ik de ombouw ook in de woonkamer zou kunnen doen. Tja, dat liet ik me, ondanks mijn doofheid, geen twee keer zeggen. Gezellig, met Fenna als toeschouwer vanuit haar ground box, sleutelen aan mijn fiets.
Ik heb de fietstas vol gegooid met wat gereedschap en de fiets gereedgemaakt voor een parkeerstand op z'n kop. Dus even de spiegel en de bel verwijderd om de fiets stabiel te kunnen laten staan en schade aan vloer en/of die onderdelen te voorkomen. Op tafel een groot stuk karton, waar ik mijn gereedschap kan neerleggen. In de buurt de keuken met de Senseo en de temperatuur is 20 Celsius. Wat wil een prutser nog meer?
Gisteren heb ik de handleiding doorgenomen. Hij is wat universeel. In die zin, er staan ook beschrijvingen in voor andere ombouwsets. Ik miste slechts één iets : de draairichting van het wiel! Op de behuizing staat wel een pijl (heb ik zelf even rood gemaakt), maar ik wilde toch zekerheid en heb de leverancier maar om een bevestiging gevraagd. Het pijltje gaf inderdaad de draairichting aan.
Voor alle zekerheid heb ik van de specificaties die met stickers op de onderdelen vermeld staan een foto gemaakt. Voor het archief. Omdat het laden van de accu relatief lang duurt, heb ik die maar gelijk geactiveerd.
Dan de fiets. Als eerste heb ik de oude remblokjes verwijderd. Dankzij de snelsluiting tilde ik het wiel er daarna vlot uit. Ik heb daarna de binnen en buitenband om de nieuwe velg met motor gemonteerd. De draairichting is hierbij ook van belang, want die moet overeenkomen met het profiel en/of de draairichting van de buitenband.
Zo'n nieuwe band erop zetten is niet zomaar een klusje. Afgezien van de draairichting is het ook belangrijk, dat beide banden goed in de velg komen te liggen. Het lastigste is het laatste stukje in de velg te krijgen. Ik doe dat bij voorkeur zonder gebruik van gereedschap. Hoewel, ik zet de band (niet de velg!) aan één kant in de bankschroef (met doeken) zodat ie op z'n plaats blijft zitten. Dan druk ik met de hand vanaf de andere kant de band er verder in. Soms gebruik ik wat wd40 om de band gemakkelijker over de velgrand te laten glijden. Als de beide banden om de velg liggen plaats ik tijdens het oppompen de banden goed in de velg door in de wangen te drukken. Meestal hoor ik dat de buitenband goed in de velg 'springt'. Aan de buitenkant is vaak ook goed te zien of de band goed zit.
Op YouTube heeft de leverancier een video gepost, waarin de montage getoond wordt. Er zijn meer video's te zien over het monteren van de Bafang voorwielmotor e-bike set.