Tijdens mijn opleiding tot adviseur, kreeg ik o.a. te horen, dat één vraag van de klant moet leiden tot tien van mijn kant alvorens ik een goed antwoord kon geven op die ene vraag. In de praktijk bleek het ook zo te zijn. De ene keer drie vragen van mijn kant, de andere keer inderdaad 10 of zelfs meer. Pas dan kwam mijn antwoord.
Ik moet daaraan geregeld denken als ik vragen en reacties / antwoorden lees op diverse fora. In veel gevallen wordt niet naar meer info gevraagd en blijft de reactie beperkt tot sec een antwoord.
Iemand wil een blikje verf kopen. Blikken genoeg hoor, jongeman! Maar waarvoor is het? Is het voor op hout, metaal, kunststof, pleisterwerk, behang enz? Hoeveel m2 moet geschilderd worden? Is het voor buiten of binnen? Wordt het kwasten of rollen? Moet er ook nog geschuurd worden? Is het metaal roestig of is het hout al eerder behandeld? In een keer dekkend of...? Welke prijsklasse / liter? Wat zeg je? O, waterverf? Dat verkopen wij niet. Dan moet je naar de speelgoedwinkel gaan.