zondag 5 maart 2023

Alarm! -3-

motorkap open
Toch ging vanmiddag weer het alarm van de Matrix af! Nota bene op zondag. Maar gelukkig denk ik nu de oorzaak te weten. Ik had even eerder namelijk de motorkap los gehad om een km stand van een onderhoudslabel te lezen. Ik hield de kap met mijn hand open, terwijl ik het label las. Verder heb ik niets in de motorruimte aangeraakt en de kap weer gesloten. Daarna heb ik de auto met de afstandsbediening afgesloten. Dat was alles.
Mijn conclusie is dat het iets met de kap te maken heeft. De kap kent ook een schakelaartje, dat een lampje op het dashboard doet branden wanneer hij niet goed gesloten is.
Na aankoop van de auto, zag ik onder de kap een los snoertje met stekkertje hangen. Het paste in de schakelaar van de kap. Ik heb het er toen maar weer ingedrukt. Het viel mij toen op, dat bij geopende kap er geen waarschuwingslampje op het dashboard ging branden. Dat doet het wel als een portier niet goed dicht is.
Het ging maanden lang goed, totdat het alarm spontaan begon af te gaan. Toen heb ik vanwege de duisternis het stekkertje niet weer losgemaakt. Dat was zo'n gepriegel. Ook omdat het alarm na een paar pogingen aan/uit niet meer afging. Ik meende toen dat ik een verkeerde afstandsbediening gebruikt had. Maar nu blijkt dat toeval te zijn geweest.
motorkap gesloten
Ik heb dit keer de stekker alsnog uit de schakelaar getrokken. De schakelaar heb ik gedemonteerd en schoongemaakt. Een koperen ringetje dat voor contact moet zorgen was groen en bruin uitgeslagen. Het (alu?) dopje waaraan de draad bevestigd is, was ook wat vuil. Het is een drukschakelaartje, dat ingedrukt (motorkap goed gesloten) het contact moet onderbreken (foto rechts). Het kan zijn dat in gesloten toestand (foto linksboven) er toch enigszins contact gemaakt wordt. Dat zou ook kunnen duiden op een versleten rubberen dopje (foto links onder) op de kap. Dat behoort de schakelaar in te drukken. Is het rubbertje soms versleten? Allemaal vragen dus. Op naar een analyse.
Ik heb de schakelaar dus gereinigd en weer gemonteerd. Het kabeltje heb ik niet aangesloten. Als eerste wilde ik de functie van het rubberen dopje controleren. Ik heb toen dat
schitterende cameraatje van mij op de flitsstand gezet en de timer op 10 seconden ingesteld. Daarna heb ik het onder de motorkap geplaatst met de lens gericht op de schakelaar. Toen heb ik op het knopje van de camera gedrukt en de motorkap gesloten. Na ruim 10 seconden heb ik de kap weer geopend en het proces herhaald. Op de laptop heb ik de foto's bekeken.  Wat denk je? Het rubbertje komt bij gesloten kap tot net boven de schakelaar! (foto onder met rood lijntje). Het valt er niet in/op. Dus de kap staat eigenlijk open. Vanwege de corrosie op de schakelaar gaf het een wisselvallig resultaat. Als de kap als zijnde 'open' wordt gedetecteerd en de auto wordt afgesloten, gaat in normale omstandigheden het alarm af. Vanwege de corrosie op de schakelaar was dat niet consequent het geval.

Zonder het schakelaartje heeft het alarm niet meer gegild. Het is al 2,5 uur stil buiten. De zondagsrust is hersteld. Morgen ga ik op zoek naar een oplossing voor het rubberen dopje. Ik kan het pennetje van de schakelaar niet langer maken. De schakelaar wat hoger monteren kan ook niet; is niet verstelbaar. Dus het moet een dikker rubberen dopje worden.