zaterdag 13 maart 2021

De ANWB test snellaadstations

Ik vind de testen van de ANWB soms nogal halfbakken. Of zo je wilt : sturend. Dit keer gaat het over de snellaadstations voor elektrische auto's. Als testauto wordt een Audi E-tron Quattro 55 genomen. Ach ja, die koopt of rijdt de gemiddelde Nederlander natuurlijk, want hij kost maar een kleine € 70.000. Het mag dan weliswaar vanwege het laadvermogen gaan, maar toch : niet representatief. Na een snellaadsessie kan je weer 100 km rijden. Nou, nou, het is me wat. Bij lage temperaturen is dat gemiddeld dus 20% minder, dus zo'n 80 km. Maar dat wordt niet vermeld.

In de kantlijn wordt wel gerept over andere criteria die het snel laden beïnvloeden, maar over de adviezen van de producenten lees ik niets. Die geven tot nu toe aan, dat snel laden niet te vaak mag gebeuren. De accu's kunnen daar niet zo goed tegen.
Na het lezen van het artikel kom ik tot de conclusie, dat een elektrische auto het meest geschikt is voor de stedelijke omgeving. En dan is een klein (goedkoper) formaat voldoende. Op vakantie gaan naar het buitenland lijkt me ondoenlijk. Tenzij je van je werkgever een week extra verlof krijgt, omdat je een e-car rijdt. Langs de weg staan met een lege accu lijkt mij ook niets. In het algemeen vind ik de informatie van de ADAC completer. Gründlicher, so zu sagen.