zondag 3 maart 2024

Met een bypass

Gisteren hield de grasmaaier het voor gezien. Vanmorgen heb ik daarom maar weer mijn beroep als prutser-elektromonteur opgepakt. Ik heb de maaier ontleed, om te zien of er misschien een draadje losgeschoten was. Maar dat bleek niet het geval. Ik heb toen de beveiliging op de handgreep gedemonteerd. Daar zag ik dat het mechanisme dat de schakelaar op IN drukt niet meer werkte. Toen ik de schakelaar met de hand omzette, deed ie nog steeds niets. Mijn conclusie was, dat de schakelaar (ook) kapot is. Ik besloot toen het hele beveilgingsmechanisme te verwijderen en de motor direct op een
snoer aan te sluiten. De beveiliging bestaat uit een knop die ingedrukt moet worden en een handgreep die vervolgens aangetrokken moet worden. Pas als dat gebeurt, gaat de motor draaien.
Onder de ’motorkap’ zag ik dat het elektromotortje gewoon met een blauwe en bruine draad aangesloten was (rood omcirkeld). Er zat niet eens een aarding op.
Die aansluiting onder de kap heb ik gebruikt door een snoer met stekker eraan te verbinden. Toen kwam de test.  Zodra de stekker in de contrastekker van het verlengsnoer gedrukt werd, draaide de motor weer. Hoera, er kan weer gras gemaaid worden! Maar voordat het zover is, heb ik de messen eerst geslepen.