donderdag 18 november 2021

Gegevensanalyse

id Dronterpad 08
Telkens als ik de stickers hier op de lantaarnpalen zie, moet ik denken aan de tijd waarin ik relationele databases ontwierp. Ik begon, als ik me het goed herinner, met het inventariseren van de informatiebehoeftes. Op grond daarvan werd vastgesteld welke data er nodig was en de onderlinge relaties ervan. Er kwam ook nog een 'normalisatie' slag en uiteindelijk een datamodel. Ik vond het telkens weer erg interessant puzzelwerk.
Vanwege die kennis en ervaring is het voor mij 'logisch' hoe ik met een zoekmachine moet werken om op een efficiënte manier datgene te vinden wat ik zoek. Van belang is de juiste 'sleutels', keywords  te gebruiken. Ik hoor soms om me heen, dat men iets niet op het internet kan vinden. Als ik weet wat men zoekt, tover ik het zo tevoorschijn. Met andere zoekwoorden. Zo zocht iemand op het woord scharnier. Maar ja, er zijn zoveel soorten scharnieren. Navraag leerde mij dat het ging om een paumelle. Door dat woord in te toetsen kwam veel specifiekere informatie naar boven. In het eerste geval moet je tussen al die soorten scharnieren op zoek gaan naar een paumelle.
Soms zie ik vragen voorbijkomen die zo algemeen zijn, dat ik er niets mee kan. Een vraag als : "Ik zoek een lamp" leidt tot een heleboel andere vragen. Totdat de antwoorden erop leiden tot : 12 Volt 5 watt bajonet fitting. Daar zijn nog allerlei types van, maar het aanbod is nu behoorlijk beperkt.