donderdag 6 oktober 2022

Snel verdiend

Het is er toch van gekomen. Met de juiste dopsleutel voor de diep verscholen bougies (met rubberen bekleding in de dop) heb ik ze vervangen door nieuwe. Het weer is aanzienlijk aangenamer dan gisteren. Weinig wind, een herfstzon en onbewolkt. Sprekend over het weer, gisteren hoorde ik weer een zijdelingse opmerking over het klimaat. Het ging over de restanten uit een ver verleden, die onder de zeespiegel liggen. Volgens het commentaar van de archeologen lagen die steden of wat er van over is, voorheen op droog land. Maar (citaat) "...door de eeuwig stijgende zeespiegel liggen ze nu tot zo'n 600 meter onder water..." Niets nieuws onder de zon dus.
Nadat ik de zilverkleurige afdekkap van het blok
verwijderd had, kon ik aan de slag. De bougies zaten gelukkig niet muurvast gedraaid. Want die ben ik soms tegengekomen. Acties van monteurs die zich liever door hun angst laten leiden dan door een momentsleutel. Ik doe het overigens op gevoel. Het indraaien van de nieuwe doe ik in eerste instantie met de hand, totdat ik voel dat het draad pakt. Na een paar slagen met de hand gebruik ik pas de ratelsleutel. Meestal draai ik hem dan met de hand vast en vervolgens een kwartslag met de sleutel. Ik trok een voldaan gezicht toen ik de vier oude bougies naast elkaar zag liggen (foto). Niet alleen omdat het klusje geklaard was, maar vooral ook vanwege de kleur van de elektroden; mooi koffiebruin! Dat betekent een goede verbranding en/of geen olielekkages. Ik heb de bovenkant van het blok gelijk maar gereinigd met behulp van perslucht en een kwast. Er lag ondanks de kap zand op. Daarna heb ik het deksel weer geplaatst.
De volgende stap was het vervangen van het luchtfilter. Ook dat was zo gebeurd bij de Matrix. Het oude filter had zwarte randen van vuil. Ter afronding heb ik het oliepeil gecontroleerd (goed) en de banden opgepompt. Vaak controleer ik ook even de ontsteking v.w.b. het tijdstip. Maar dit keer niet, want het blok start subiet en draait prachtig.
Al met al heb ik toch weer even snel wat geld verdiend met deze dhz klus. De garage rekent tegenwoordig zo'n €55 per uur. Daar komen dan nog de kosten van de onderdelen bij. Soms laat ik een garage iets doen. Er zijn er die geen moeite hebben met het feit dat ik zelf onderdelen koop. Anderen rekenen dan een hoger tarief voor de arbeid. Omdat ze de marge op de onderdelen mislopen. Omdat ik veel zelf kan doen, scheelt het ons veel geld. Met klussen als deze is dat snel verdiend.