Soms vraag ik me af hoeveel autofabrikant Tesla aan politici en ambtenaren betaalt, om hun auto's te kunnen promoten. En wat gaan organisaties als Shell en NAM betalen, om hun omzet niet te zien kelderen? Elke beslissing is nu eenmaal op geld gebaseerd. Ook politieke en ambtelijke. Ik weet zeker dat het niet om ons milieu gaat. Daar zijn wij zelf al druk genoeg mee.
Het doet mij goed te weten, dat in Duitsland de problematiek rond het milieu aanzienlijk realistischer aanpakt. Daar doet men al langere tijd onderzoek naar schonere brandstof, met name voor (oude) dieselmotoren. Ik vind het geen probleem om per liter diesel meer te moeten betalen voor een schonere uitstoot. Als ik dan maar wel in de milieuzones toegelaten word in de Ducato, zoals dat in Duitsland geregeld is. In dat land heeft men, in tegenstelling tot ons landje, ingezet op uitbreiding van het aardgasnetwerk. Het gas komt uit Rusland, al vindt Amerika dat een slechte zaak. Economisch gezien is het logisch. Al klinkt het mij toch wat vreemd in de oren : Duitsers aan het gas. Ze geven er zelfs premies voor.
Ik vraag me overigens af, waarom een petrochemisch bedrijf als Shell niet eerder ingezet heeft op schone diesel. Een kwestie van gebrek aan visie of..... kost dat (nog) meer geld?