zondag 13 juli 2025

PureTech problemen

We hebben een Peugeot 2008 gekocht met een 3 cilinder PureTech benzine motor. Er is veel gedoe rond dat type motor. Met name wat betreft de distributieriem. De riem draait in een oliebad en is daar niet tegen bestand! Het materiaal gaat verkorrelen en de deeltjes vallen in het carter. Ze kunnen de oliezeef doen verstoppen met alle nadelige gevolgen (geen smering) van dien. Het motorblok wordt ook gebruikt in andere merken auto's, zoals Opel, Citroën, Toyota en DS. Het schijnt dat de fabrikant Stellantis erg moeilijk doet over z'n verantwoordelijkheid.
De voorlopige oplossing is de interval van het vervangen van de riem te verkleinen van 175.000 km of 10 jaar naar 100.000 km of twee jaar. Ook de olie moet sneller vervangen worden. Helaas bereikte ons dit nieuws pas na aanschaf van de Peugeot. We hebben de verkoper wat vragen gesteld. Hij heeft niets over de problemen verteld! Terwijl wij een goed marktconform product verwachtten. Wat een sof! Ergens las ik dat een totale revisie van het PureTech blok ruim €4.500 zal gaan kosten.
Maar ach, niet iedereen kan een auto kopen.