woensdag 12 maart 2025

Win win

Vanwege de ontsnapte kippen, heb ik de ren eens goed bekeken. Er is een hok met een uitloop naar een ren. Buiten deze ren is een uitloopgebied. Het is met name het uitloopgebied, dat niet geheel goed afgesloten is. Zodoende kunnen de gevederde dames ontsnappen. Al is het blijkbaar wel zo, dat ze tegen de avond weer terugkeren naar hun hok.
De toegankelijkheid tot het buitenverblijf en daarmee ook de voer- en drinkbak en de legbak die aan de buitenkant van het nachthok hangt, is nogal rommelig en lastig mee om te gaan. Hij bestaat uit een stuk schapengaas van ongeveer 60 cm hoog, dat een breedte van 160 cm beslaat. Daar boven is een fruitnet gespannen. Je moet dus eerst het fruitnet losmaken en dan over het schapengaas stappen om in het buitenverblijf te kunnen komen. Eenmaal binnen, moet je het fruitnet weer sluiten. Als je klaar bent met de dagelijkse zorg in de ren, het hok en het buitenverblijf, dan moet je weer het fruitnet vrijmaken om naar buiten te gaan.
Als de bewoners het goedvinden, dan wil ik daar een fraaie en vooral handige oplossing voor maken. Die wordt een kozijn van 160 cm breed en 210 cm hoog. Dat kozijn verdeel ik in twee vakken : een voor een deur en de rest wordt enkel met kippengaas bespannen. Omdat zowel links als rechts van de huidige opening zich een houten rand van zowel het nachthok als van een overkapping bevindt, kan ik het kozijn daar tussen plaatsen.
Ter bescherming van de kippen zou ook gaas in de grond aangebracht moeten worden. Om roofdieren tegen te houden. Met zo'n klusje kunnen we iets voor het gratis vakantie vieren terugdoen. Ik hoop dat men akkoord zal gaan.