zondag 9 maart 2025

Communicatief en sociaal

Voor de zekerheid heb ik een aantal van mijn cliënten gevraagd, in hoeverre zij mijn manier van nazorg goedvinden. Het is zeker niet zo, dat ik over hekken en/of schuttingen klim of zelfs inbreek 😁 om wat nazorg aan mijn opgeleverde klus te doen. Dat zeker niet. Wat ik wel een paar keer gedaan heb, is iets corrigeren wat binnen handbereik ligt. Zoals de buitenkant van een deur of schutting. Of een luifel boven de voordeur. Op één uitzondering na vinden zij allen het helemaal geen probleem. "Integendeel, dan hoef ik het zelf niet in de gaten te houden", was een reactie van een aantal van hen. Daarom ga ik maar voor de uitzonderingen een piepsysteem gebruiken. Ze moeten zelf maar aangeven als er iets mis is. Ze weten dat ik geen garantie op mijn klussen geef. 
Het is telkens weer een leuke en interessante ervaring met mij onbekende mensen in gesprek te raken. Zo ook weer aan de koffietafel. Ik ga graag telkens naast andere gasten zitten. Over en weer kennismaken met elkaar en over allerlei onderwerpen praten. Vanmorgen een vrouw die in de gezondheidszorg gewerkt heeft en afkomstig is van een boerderij en een voormalig fietsenmaker. Ik kon aan beiden merken, dat ze geregeld contact hebben (gehad) met mensen. Ze communiceerden vrij gemakkelijk en ontspannen. Ze kwamen mij ook sociaal en empathisch over.
Ik moest even denken aan iemand die een opleiding in de zorg doet. Zij is niet zo communicatief en ook niet erg sociaal. En helemaal niet empathisch. Dus vraag ik me af : "Wat moet zij nou in die sector?"