zaterdag 4 januari 2020

Rommelige regelgeving

Een tijd geleden heb ik dagrijverlichting op de bus geïnstalleerd. Geheel volgens de regelgeving van de RDW. In dit geval hield het onder meer  in, dat de drl's alleen mogen branden, wanneer de overige verlichting niet gevoerd wordt. Zodra ik het parkeer- / stadslicht aanzet, gaan de drl's uit. Ik heb daarvoor een speciaal schakelkastje gebruikt.
Als ik echter zo links en recht naar het wagenpark kijk, zie ik zowel auto's die enkel met drl's rijden (gaan automatisch uit wanneer het gewone licht aangezet wordt) als auto's die de drl's aan hebben terwijl de overige verlichting ook brandt. En dan zijn er auto's, welke naast de drl ook de achterlichten voeren. Wat is dat nou? Ik snap best dat er bij de APK misverstanden ontstaan. De drl's bevallen mij prima. Ik voer altijd licht. Met de drl's ben ik niet van alles af. Als ik door een tunnel rijd, dan zet ik de gewone verlichting aan. Anders blijft de achterkant onverlicht. En da's niet veilig.
Afgezien van de drl's zijn er ook nog mistlampen c.q. verstralers. Die vallen dan weer onder een andere regelgeving. Mistlampen mogen enkel met parkeer- of gewone (dim) verlichting gevoerd worden bij een zicht van 50 meter of minder. Er zijn mensen die menen dat MIST- lampen ook in de regen gevoerd mogen worden. Ze beseffen blijkbaar ook niet wat het effect van zo'n lamp is in regenachtige omstandigheden.