Ander blogs en websites

donderdag 5 maart 2015

Proost hè?

Ingezonden n.a.v. Aan de slag bij Heineken


Met de slagzin "Het bier is weer best" besloten de gezamenlijke brouwers in 1949 campagne te voeren om daarmee de Nederlandse bierconsumptie van 10 liter per persoon per jaar weer te laten stijgen. De herinnering aan de slechte smaak van het z.g. 'slappe bier' dat eeuwenlang was gemaakt van vervuild grachtwater moest voorgoed de wereld uit. Na de oorlog waren er weer goede grondstoffen beschikbaar en de brouwers zagen hun kans schoon de bevolking weer wat meer 'aan het bier te krijgen'. En dat lukte, want het aantal liters per persoon steeg van 10, via 40 (in de jaren '60) naar zelfs 90 liter per jaar (begin '90) maar daarna volgde er een onverwachte daling naar 70 liter p.p.p.j. (2014) *. Die daling is opvallend maar heeft Willem in de periode '96-'98, met zijn vernieuwde computer-programmering, onbewust, mogelijk bijgedragen aan die daling? Tja, ... wie zal het zeggen? Het zou zo maar kunnen dat door een fout 'haakje', een dubbele punt of een komma teveel in een geheugencelletje, de vulmachines van de bierflesjes 1 cm3 te vroeg stopten en er toch evenwel maar snel een dopje op stampten?!
* Zie ook: : http://historiek.net/jaren-van-verandering/45220/.

Fan-tilator