Ingezonden n.a.v. Aan de slag bij Heineken
Met de slagzin "Het bier is weer best" besloten de 
gezamenlijke brouwers in 1949 campagne te voeren om daarmee de 
Nederlandse bierconsumptie van 10 liter per persoon per jaar weer te 
laten stijgen. De herinnering aan de slechte smaak van het z.g. 'slappe 
bier' dat eeuwenlang was gemaakt van vervuild grachtwater moest voorgoed
 de wereld uit. Na de oorlog waren er weer goede grondstoffen 
beschikbaar en de brouwers zagen hun kans schoon de bevolking weer wat 
meer 'aan het bier te krijgen'. En dat lukte, want het aantal liters per
 persoon steeg van 10, via 40 (in de jaren '60) naar zelfs 90 liter per 
jaar (begin '90) maar daarna volgde er een onverwachte daling naar 70 
liter p.p.p.j. (2014) *. Die daling is opvallend maar heeft Willem in de
 periode '96-'98, met zijn vernieuwde computer-programmering, onbewust, 
mogelijk bijgedragen aan die daling? Tja, ... wie zal het zeggen? Het 
zou zo maar kunnen dat door een fout 'haakje', een dubbele punt of een 
komma teveel in een geheugencelletje, de vulmachines van de bierflesjes
 1 cm3 te vroeg stopten en er toch evenwel maar snel een dopje op 
stampten?!
* Zie ook: : http://historiek.net/jaren-van-verandering/45220/. 
Fan-tilator