Vanmorgen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben in een elektrische auto gestapt! Kijkend naar het dashboard kreeg ik last van vluchtgedrag; wat een knoppen, toeters en bellen zeg! Gelukkig heb ik vorige week wat tekst en uitleg gekregen en wist een beetje waar 10% van de knoppen voor bedoeld is. Dus lukte het me om de auto te starten. Als eerste dacht ik dat de auto in beweging kwam. Raar, want ik had de voet op het rempedaal. Vanuit mijn ooghoeken zag ik een beeld bewegen. Het bleek de buitenspiegel te zijn, die openklapte. Ik hoorde geen geluiden of zo, terwijl de motoral 'draaide'.
De versnellingspook is in feite een schakelaar. Ik moest eerst achteruit uitparkeren. Daarvoor moest ik de pook naar links en dan naar voren (?) bewegen. In z'n achteruit liet het display op het dashboard de camerabeelden zien. Decadent hoor! En toch ook wel handig, als je ze nodig zou hebben. Vervolgens in de stand D(rive) -pookje weer naar links en dan naar achteren) en rijden maar. Ik weet niet waarom het schakelpatroon anders is dan die van de gewone auto.
Ik ben binnendoor naar de A6 gereden. Het was vrij rustig op de snelweg en zodoende kon ik mijn ogen over de enorme hoeveelheid aan druktoetsen laten dwalen. Op het moment dat ik vertrok, las ik de tekst dat ik na 217 km zou moeten 'tanken'. Of wel de accu's opladen. De accu's waren op dat moment al volledig opgeladen. Het lijkt me dat de weergave van het aantal km's sommige bestuurders nogal zenuwachtig zal maken. Ik zat in elk geval geregeld naar die elektriciteitsmeter te kijken.
De e-car reed verder best wel chique en pittig. Ik reed steevast op de eco-meter, om zuinig met de energie om te gaan. Op zich een uitdaging. Onderweg vroeg ik me wel af hoe het zou zijn als ik in een flinke file terecht zou komen. Als de accu's dan leeg zouden raken is het afslepen geblazen. Bij een pompstation met laders zou ik de auto via een snellaadpaal weer aan de praat kunnen krijgen. Het lijkt me dat die optie niet al te vaak moet gebruiken, omdat ie niet zo gezond is voor het accupakket.
Wat ik ook handig vind, is het oranje lampje in de buitenspiegel. Die begint te knipperen zodra er een auto naast mij zit en ik van plan ben in te halen. Dus ik had geen last van een dode hoek. Ik moet dan wel eerst de richtingaanwijzer hebben ingeschakeld. Overigens barst het op het stuur van de knoppen. Zoveel, dat ik ook op de stand van mijn handen moest blijven letten. Om te voorkomen dat ik per ongeluk zo'n knop zou indrukken. Een kwestie van wennen denk ik. Na terugkeer vergat ik de motor weer uit te zetten. Een kwestie van een druk op de hoofdschakelaar. Ik wilde hem aan de laadpaal koppelen, maar die slimme auto weigerde het klepje op de neus te openen. Helaas kreeg ik geen berichtje dat de motor nog ingeschakeld was. Maar daar kwam slimme Wimmie zelf achter.
Al met al een interessante ervaring. Een auto met heel veel luxe, waarin het ouderwetse chauffeurswerk vervangen is door een van een systeembeheerder. Enkel die beperkte actieradius vind ik een zeer zwak punt. En ik mis toch het motorgeluid en het chauffeurswerk, zoals het gebruik van de koppeling en het schakelen. Ik zou het geluid van de Ducato kunnen opnemen en het via een headset kunnen afspelen. 😀