Vandaag kwam ik op het idee de bus eens te starten. Hij heeft al die tijd in de kou stilgestaan. Toen ik de motorkap opende zag ik tot mijn schrik erg veel sneeuw liggen! Ach, natuurlijk! De neus van de bus heeft al die tijd op het oosten gestaan. Door de harde wind / storm is de sneeuw via de openingen aan de voorkant (vanwege de koeling) het motorcompartiment ingeblazen. Ik heb de sneeuw wat weggeveegd en een startpoging ondernomen. Hoewel de accu nog 11 volt aangaf, lukte het hem niet de startmotor goed rond te draaien. Na een paar pogingen heb ik het voor gezien gehouden.
Gelukkig heb ik een jumpstarter. Maar als eerste ga ik maar de ruimte onder de motorkap schoonmaken. Als ik de bus gestart krijg, dan ga ik aan de voorzijde, onder de motorkap, wat bescherming aanbrengen. Ik herinner me nog, dat ik voor onze Citroën GS een speciale kap had, die ik bij zeer koud weer op de gril moest monteren. Dan kreeg het blok minder koude rijwind. Haha. Die Fransoos kon ook niet zo goed tegen de kou. Ik heb ook wel auto's zien rijden met een stuk karton voor de radiateur. Maar dat is erg lang geleden.
Toen we nog schoenendozen inpakten voor de arme kinderen, hoorde ik van vrachtwagenchauffeurs, dat ze in Oost Europa 's morgens zelfs een heus vuur stookten onder het motorblok van hun vrachtwagens. Zonder dit 'opwarmen' startte de dieselmotor niet. Echter, soms sloeg het vuur over naar het blok. Tja, dan viel er helemaal niet meer te starten.