Ander blogs en websites

woensdag 6 mei 2020

Wikken en wegen

velgen opgeknapt
Toen ik de barstjes in de achterbanden zag, brak er weer een moment aan van wikken en wegen met rekenwerk. De oude banden heb ik 4 jaar geleden voor weinig gekocht. Het was een losse set Vredestein Comtrac banden, die toen nieuw € 84,= per stuk kostte. Ik kocht er toen twee voor € 75,= (minder dan de helft van de nieuwprijs). Ze waren gebruikt maar het profiel was bijna 8 mm diep. Met de set heb ik dus 4 jaar gereden en nu begint de set uit te drogen. Afgaande op de Dot code hoopte ik er 5 jaar mee te kunnen doen. Helaas, het is een jaartje minder.
Ik heb gisteren voor het zelfde bedrag 2 nieuwe, ongebruikte banden gekocht. Dit keer met velg. Waarom met velg? De set werd zo aangeboden en.. het scheelt mij weer montagekosten, die per band al snel zo'n € 20, bedragen. De oude gaan naar de milieustraat. Ik hoef daarvoor niets te betalen, terwijl een bandenbedrijf er (soms) wel kosten voor rekent via een of andere toeslag, die onder menige montagekosten vermeld staat. De velgen gaan bij het oud metaal en anders misschien naar een andere geïnteresseerde.
Kortom, het is telkens rekenen en goed opletten. Vooral op de Dot code, die de week en het jaar van de fabricage vermeldt. Voordat je het weet zit je met een bejaard stel opgezadeld. En wie wil dat nou?