Ander blogs en websites

zaterdag 12 januari 2019

Boilers pellen

twee oude remleidingen
Vandaag was ik weer in de loods. Nog even en ik kan er mijn bed plaatsen. Haha! Het bleek inderdaad zo te zijn, dat op de hoofdremcilinder 5 remleidingen zijn aangesloten, waarvan twee oude en de rest in koperen uitvoering.
De oude die ik wilde vervangen was krap een meter lang. Het verwijderen verliep vlotjes, al weet je het maar nooit na 25 jaar. Ik kreeg de wartel na enig voorzichtig kracht zetten los. Ik heb de leiding gemakshalve doorgeknipt, zodat ik hem gemakkelijker kon verwijderen.
eerst de kleine pellen
De nieuwe koperen heb ik eerst van een fels voorzien en toen van bovenaf naar beneden toe gestoken en vastgezet. Het leuke van de koperen leiding is dat ik hem vrij gemakkelijk kan buigen, zonder de leiding te knikken.
Ik heb de leiding eerst vast gezet op de remcilinder en ben toen bij de wielkast verdergegaan met het andere uiteinde. Ook daar eerst een wartel erop geschoven en toen een fels gemaakt. Ik krijg altijd een fijn gevoel als dat soort werkjes lukt. Vervolgens heb ik de leiding op de remslang aangesloten. Toen was het lunchpauze.
klus geklaard
Na de lunch heb ik het remsysteem weer gevuld met olie. Dat heb ik een uur laten staan. In de tussentijd heb ik twee boilers ontdaan van de ommanteling, zodat 'schoon' koper overbleef. Het waren een grote en een kleine, maar bij beide zat de isolatie flink vastgeplakt. Het was dus wel even zweten en zwoegen. Maar ook die klussen lukte.
Rest mij nog drie cv ketels. Pfff.
Daarna heb ik de loods weer opgeruimd en ben ik naar huis gegaan. Fluitend natuurlijk, want het was weer allemaal succesvol verlopen.