Ander blogs en websites

donderdag 1 februari 2018

Ventilatieluikjes geplaatst

Vanmorgen heb ik conform mijn eerder voornemen de stoute schoenen aangetrokken om de twee ventilatieluikjes in het dak van de camper te plaatsen. Op zich lijkt het een eenvoudige klus, maar dat viel na nadere studie wat tegen. Dus ik ging op weg naar de loods. Daar was het weer heerlijk rustig.
een gat!
Tussen de aluminium luiken en het dak komt een rubberen pakking te zitten. Dat stugge ding heb ik gebruikt om de opening van de gaten af te tekenen. Ze pasten wat maat betreft mooi op het stuk verhoogd dak. Ik heb ze bewust zover als mogelijk naar de buitenkanten geplaatst, om de vrije ruimte tussen de luikjes zo groot mogelijk te houden. Na het aftekenen heb ik op de hoeken met een 10 mm staalboor gaten geboord. Niet alleen door het dak, ook door de isolatieplaat eronder.  Omdat ik solo bezig was moest ik geregeld trappetje op en weer af, om ook binnen de resultaten in de smiezen te houden. Vervolgens heb ik met een decoupeerzaag met ijzerzaagblad via de geboorde gaten de openingen gezaagd. Toen ik de zaag startte werd ik herinnerd aan gehoorbeschermers. Dus snel maar zo'n oranje doppenset op mijn hoofd gedrukt. Ik wil in elk geval dat ene nog redelijk goede oor proberen te sparen. Ik kom soms mensen tegen die iets zinnigs te vertellen hebben, vandaar (haha! grapje!!).
ruimte tussen iso en dak
Het blijft een vreemde gewaarwording zo in de carrosserie te gaan zagen. Maar toch ook wel weer leuk. Zoiets doe je niet met een nieuwe wagen. Haha! Er moest wel keurig recht gezaagd worden vanwege de afwerking aan de binnenkant. Ik wilde lijstjes maken en daarvoor moet de boel wel gelijk en haaks zijn gezaagd. Tijdens het zagen merkte ik dat het dak ter plekke nogal slapjes was. Daar moet ik wat aan gaan doen. Later, want het behoort tot de afwerking. Toen het stuk plaat en plafond naar beneden viel, zag ik hoeveel ruimte er is tussen de isolatielaag van het plafond en het stalen dak; best wel veel. Daar ga ik dus ook nog wat aan doen. Van het een komt dus het ander. Ik heb mezelf maar eerst beloond met een korte lunchpauze. Ik had wat brood meegenomen.
Na de pauze ben ik begonnen met het feitelijk plaatsen van de luikjes. Vooraf heb ik ze op de rubberen pakking geplaatst en in de juiste positie gemanoeuvreerd. Daarna ben ik voorzichtig gaan boren. De luikjes zijn voorzien van voorgeboorde gaten voor de bevestiging. Via die gaten heb ik door het rubber en weer het dak gaten geboord. Eerst een, vervolgens die voorlopig vast gezet en toen de volgende, diagonaal tegenover de eerste. Dit om te voorkomen dat de boel stiekem verschuift. Tot dan verliep de klus best wel snel en goed. Maar toen kwamen de boutjes, ringen en moeren! Ik moest een ring met een moer tussen het plafond en de dakplaat in op het draad van het boutje zien te krijgen. Grrr! Wat een gemier. En ja, die krengen vielen dus een paar keer naar beneden. Toen kreeg ik een idee. Ik doopte de top van mijn wijsvinger in kogellagervet en plakte daarop de ring en de moer. Op elkaar. Vervolgens ben ik al vingerend in die nauwe spleet op zoek gegaan naar het uiteinde van de bout., die ik er een beetje ingedraaid had. Dat was best wel handig, maar het moertje kwam telkens scheef voor het draad. Toen besloot ik de bout terug te draaien terwijl ik met de plaatring en (scheve) moer hielp door tegen de bout te drukken. Totdat de ring en moer tegen eht dak aankwamen. Mooi recht dus. Tien weer de bout erin gedraaid. Heel voorzichtig. En ja hoor hij pakte de moer in één keer. Die truc heb ik dus nog eens 11 keer moeten toepassen om het luik helemaal vast te bouten.
nu nog afwerken
Daarna de ladder en de trap verkast naar de andere kant van de bus en dezelfde procedure toegepast. Natuurlijk vielen er soms ringen en moeren naar beneden. Het bleef een uitdaging en de klus deed een flink beroep op mijn geduld. Maar ook hier won de aanhouder.
Omdat er afdichtrubbers bijgeleverd waren, heb ik die vooraf nergens mee behandeld. Ik heb ter afsluiting enkel met speciale, elastisch blijvende kit (wat een troep!) de randen afgewerkt.
Ik kreeg trouwens ook te maken met de oneffenheden op het dak, Er ligt een soort golfplaat. De lagere delen heb ik opgevuld met..... stroken hout van verfroerhoutjes! Die hadden de juiste dikte en breedte. Wat een toeval. Ze vielen mooi weg onder het rubber.
Daarna was het opruimen geblazen. Er lag inmiddels al behoorlijk wat gereedschap op het dak. Ik had vooraf een plaat hout op het dak gelegd, om beschadigingen te voorkomen. Tussen de ladder en het dak heb ik een deurmat geplaatst, om schade of krassen te voorkomen.
Ik had inmiddels al aardig last van mijn beenspieren gekregen. Ik zal morgenochtend vast uit mijn bed geholpen moeten worden. Gelukkig is die sterke Luuk er dan.