Ander blogs en websites

donderdag 3 maart 2016

Verkeerslicht langer oranje

geldt ook voor  fietsen die er anders uitzien
door rood
Er gaan stemmen op de verkeerslichten lange rop oranje te laten staan. De achterliggende gedachte is, dat er dan minder ongevallen zullen plaatsvinden vanwege door rood rijden. De boete (2016) voor het negeren van rood licht is voor bestuurders van motorvoertuigen het hoogst 230,= euro. Wie op een scooter of bromfiets zoiets doet mag 160 euro aftikken. Een voetganger komt er met 90 euro vanaf. Is het boetetarief soms omgekeerd evenredig aan de kwetsbaarheid van de verkeersdeelnemer? In mijn beleving blijven veel mensen straks door rood rijden. Ook al blijft het langer oranje. Eigenlijk geeft het langer oranje een langere tijd om door te blijven rijden. Want laten we eerlijk zijn, wie stopt er direct voor oranje? Velen rijden door als het licht oranje is. Behalve ik (blijkbaar), want ik ben op die manier twee keer van achteren aangereden. "Ik dacht : u zult wel doorrijden", waren de verklaringen van de veroorzakers.
Wat mij opvalt bij verkeerslichten is, dat zodra een licht op rood springt, een ander direct groen wordt. Ik denk dat daardoor ook veel ongelukken worden veroorzaakt. Mensen staren naar dat rode vlak en zodra dat dooft, begint men vaak blind te rijden. Er is door die zeer korte interval ook vaak te weinig tijd een kruising vrij te maken.
Er zijn natuurlijk ook verkeersdeelnemers, die de situatie ter plekke door en door kennen. Ze weten precies hoe het verkeer met lichten geregeld wordt. Dat geeft hen de mogelijkheid om op elk willekeurig moment hun weg te vervolgen. Als er geen politie of camera in de buurt is.
Velen schijnen niet te weten, dat door rood rijden ook allerlei verzekeringstechnische problemen kan oproepen. "Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen", zegt RVV artikel 64.  En daar zullen we het mee moeten doen. Soms (als verkeerslichten kapot zijn) valt men bij de schuldbepaling terug op de basisregels (verkeer van rechts, voorrangsweg enz.). Maar niet altijd. Ik ken een situatie (meneer reed rechtsaf de voorrangsweg op), waarin de rechter vond dat meneer al een bepaalde afstand had afgelegd op de voorrangsweg. Die afstand was dermate dat achterop komend verkeer tijdig had kunnen afremmen. De uitspraak deed de situatie 180 graden omdraaien : de bestuurder die al op de voorrangsweg reed had afstand moeten houden.