Ander blogs en websites

vrijdag 29 januari 2016

MIJN auto?

Ingezonden.

Citaat Willem, do. 21 jan. j.l.: ,,...Mijn eerste auto was een groene Fiat 128...".
Dit regeltje zou een vervolg kunnen krijgen met: ,,...en mijn tweede auto was een ......, en mijn derde auto was een ..." enz., met de nadruk op ,,MIJN auto”. 40 jaar geleden was dat inderdaad ook het geval want als je de aankooprekening had voldaan was de auto ook helemaal van jou en van niemand anders!!! Maar wat dat betreft is er heel veel veranderd,
Een ANWB-artikel, met de kop " PAS OP!, zo privé is je auto niet “, doet het ergste vermoeden en na het lezen ervan dacht ik:,,zijn ze nou helemaal betoeterd?!". Het artikel gaat over een onderzoek door ANWB, samen met de internationale autosport FIA en zusterorganisaties in Europa. ANWB: ,,een moderne auto is een computer op wielen". De data die daaruit komt, ook privacy-gevoelige, wordt opgeslagen door de autofabrikant voor z.g. 'connected diensten' maar bijna niemand van de automobilisten is daarvan op de hoogte. ,,Hallo zeg!! wat krijgen we nou weer?”, zo kort na het wereldwijde gedoe over de foute uitlaatgetallen bij VW, enz. Zijn de betreffende autofabrikanten soms 'door de ratten besnuffeld’ ?* en denkt men dat het allemaal ‘malle Henkie’s' zijn die in 'hun' auto's rondrijden? Maar wacht eens!; ,,HUN auto's?", niks HUN auto's! Er is helemaal niets meer bij van 'HULLIE' want het zijn n.l. allemaal 'MIJN' auto's geworden. Het verzamelen van allerlei data is voor de zogenoemde veiligheid en het comfort, en zolang dat door de autodealer-garage kan worden uitgelezen voor het snel opsporen van een storing is er natuurlijk niets aan de hand want dat soort dingen kennen we al heel lang als het z.g. ‘motor-management-systeem'. Maar hou je vast!; telefoongesprekken met een mobieltje, via een Bluetooth-verbinding in de auto, kunnen ook worden opgeslagen, evenals de telefoonnummers, foto's, enz. in datzelfde mobieltje. Wat ze ook kunnen opslaan zijn vaak gereden route's uit het navigatiesysteem, met bijbehorende adressen, de laatste honderd parkeerplaatsen waar de auto heeft gestaan, of je wel eens te snel rijdt, zonder autogordel, enz. maar willen we dit eigenlijk wel? Wordt die data wel goed bewaakt, of kan die makkelijk gestolen worden door hackers en verhandeld, met alle gevolgen van dien?! Oordeel zelf het ANWB artikel. Na het lezen van bovenstaande link vroeg ik mij af waarom ANWB niet het voortouw neemt om de automobilist beter te beschermen tegen deze brutale, deels ongewenste bezigheden van de autofabrikanten. Met welk recht tappen ze privè-data af, vanuit de auto die niet eens (meer) hun eigendom is?! ANWB stelt voor dat er een wet komt die ons beschermd tegen deze praktijken. Hallo ANWB!!!, dat is toch weer véél te laat. De autofabrikanten moeten volgens mij meteen worden vervolgd voor het overtreden van een andere, al bestaande wet, die onze privacy beschermd. Waarvoor dient de RDW? ook al weer? O ja: Zonder hun goedkeuring komt geen enkele nieuwe, buitenlandse, auto ons land binnen. Tja, misschien zijn ze daar zo langzamerhand ook een beetje de weg kwijt kwijtgeraakt na al dat gesjoemel en heet die instantie nu eigenlijk Rijks Dienst Weg-verkeerd(d)?! Zoiets?