Ander blogs en websites

vrijdag 24 april 2015

Contactarm

Contactarm: ,,ut doet ut wél", ,,ut doet ut níet", ,,ut doet ……"

Nee, ..... dit kopje verwijst niet naar de man/vrouw die samen met zijn/haar vrouw/man de lampjes van de richtingaanwijzers van de caravan controleert want hieronder ,,doet iets ut écht niet!”. Onlangs, bij het wegbrengen van onze caravan naar een voorseizoen-campingplaats, moest ik opeens weer denken aan het citaat van Willem (Stekkerdoos, 14 mrt.: ,,In een steenkoude wind en op een dito stoep, heb ik de doos gedemonteerd”.

...lampje doet ut niet...
Ja, die situatie herken ik wel want dat soort ongein schijnt altijd te moeten gebeuren op de meest ongelegen momenten. Gelukkig heeft jouw consequente 'drupje olie', op de boutjes en moertjes van de montageplaat je een hele hoop ergernis, tijd, en het vervangen van moeizaam afgezaagde boutjes bespaard. Verwaarlozing van onderhoud is olie-dom maar jij was dus olie-slim. Vaktechnisch gesproken heb ik de overbekende stekkerdoos op een trekhaak van een auto, in combinatie met de stekker van een aanhanger, altijd een 'contact-arme' relatie gevonden. Contactarm, omdat soms zomaar opeens het contact wordt verbroken en de verlichting van je aanhanger uitgaat. Als dat dan ook nog eens 's avonds op een donker landweggetje gebeurt tast je over de oorzaak daarvan letterlijk en figuurlijk in het duister. Als die stekkerdoos en stekker al ...-tig jaar op dezelfde plek zitten kan ik mij dat 'opeens' wel voorstellen want corrosie, oxidatie, of gewoon 'roest' op de aansluitingen is dan vaak de boosdoener. Toch heb ik ooit met onze nieuwe caravan óók meegemaakt dat ik, ondanks de “standaard-caravanlampjes-controle” thuis, na nog geen 10 minuten rijden op de snelweg door een (vriendelijke) medeweggebruiker werd gewaarschuwd dat er 'iets' niet in orde was met de verlichting van de caravan. Het 'knipperen' met duim en wijsvinger, door de passagier van de ons passerende auto, was voor ons voldoende duidelijk. Er zijn ook mensen die op een heel andere wijze 'contact' met je maken voor het doorgeven van zo'n storing: n.l. met één vinger op hun voorhoofd! Ik kan me overigens heel goed voorstellen hoe het voelt als een auto- of caravanbestuurder, zonder richting aan te geven, pal voor je neus onverwacht van de rechter naar de linker rijbaan gaat, waarop je zelf net van plan was een voorganger in te halen. Na de gebruikelijke krachttermen passeer je dan even later, met of zonder 'vinger-bewegingen', de vermeende ‘hufter’/'hufter-in/-es' terwijl deze zich van geen kwaad bewust is want de contactdoos op de trekhaak was weer eens de boosdoener. Er rijden dagelijks veel aanhangers rond met niet- of slecht functionerende contacten in/tussen de trekhaak-contactdoos en de stekker van de aanhanger-aansluiting en ze zijn een gevaar op de weg. Al geruime tijd loop ik rond met een idee voor een ander soort contactdoos met 99,9 % contact-garantie maar het ‘aanvechten’ van een bestaand patent is geen eenvoudige zaak. Het kost gegarandeerd handen vol geld en daarom ben je, met een veel te klein budget, al gauw 'een roepende in de woestijn’. Als een ‘revolutionair’ idee wél wordt geaccepteerd moet je er niet raar van opkijken als het zomaar opeens van iemand anders blijkt te zijn die er (toevallig?!) nét iets eerder mee op de proppen was gekomen. (zie vervolg).

Fan-tilator