Ander blogs en websites

zondag 28 juni 2026

Upgrade Jumbo nasi goreng

Ook vandaag doe ik weer gemakkelijk. Ik ga de fabrieksnasi van de Jumbo wat opkrikken. Het begint met het bakken van wat spekreepjes in een wok met wat olie. De reepjes heb ik wat kleiner gesneden. Als het spek wat uitgebakken is, doe ik er een gesnipperde ui en twee tenen fijn gesneden knoflook bij. Omdat Sonja niet zo bestand is tegen de rode pepers (die nauwelijks pittig zijn), heb ik er dit keer weer zo'n gedroogd klein heet pepertje (van Birds Eye) toegevoegd. Dat het ik eerst met de tjobek fijn gewreven. Dan doe ik er de trassi bij, wat paprikapoeder (stukjes verse paprika kan ook) en ketjap. Om de Jumbo nasi gemakkelijk de boemboe (mijn kruidenmix) te kunnen laten opnemen, voeg ik wat water toe. De mix alleen al ruikt dan behoorlijk Indisch.
De fabrieksnasi warm ik voor in de magnetron (5 minuten). Daarna schep ik de warme nasi in delen door de boemboe in de wok. Nog even verder opbakken en klaar is ikke. De aldus opgekrikte nasi smaakt ons beter dan de fabrieksversie. Wat je er zelf bij wilt eten, mag je zelf bepalen. Wij doen vaak rendang van kipfilet of kerrie kip of pittige gehakt. En anders enkel een gebakken ei.