Ander blogs en websites

dinsdag 16 juni 2026

Ik en wij

"Wij zijn zwanger" heb ik altijd al een rare uitspraak gevonden als het om een stel gaat. Vooral vrouwen beweren dat. Die zullen ook zeggen "Wij hebben de auto in de prak gereden", nadat ze zelf aan het stuur hebben gezeten. Of "Wij hebben vandaag niet gekookt", terwijl ze zelf de hele dag thuis was en haar partner aan het werk. Zo zijn er meer voorbeelden waarin het 'wij' ten onrechte gebruikt wordt.
Gedurende mijn loopbaan kwam ik dergelijke uitspraken ook tegen. Als een afdelings- of groepslid een fout gemaakt had, sprak ie over "wij hebben een fout gemaakt" en als er iets goed gegaan was of een succesje geboekt was, was het "dat heb ik opgelost / gedaan".
Wat ik ook steeds vaker hoor is de verandering in volgorde van jij en ik.  Die is steeds vaker andersom. In dergelijke gevallen hoorde ik vroeger vaak de opmerking : "Het vuil gaat voor de bezem" en populair "Ik stront voorop".