Van de Gazelle e-bike had het display wat problemen. Af en toe verdwenen tekens en liet de stand van de ondersteuning (eco, normaal en boost) het afweten. Toen ik afgelopen week de fiets even testte, viel me het euvel weer op. Het duurde even, voordat ik me herinnerde een ander display te hebben gekocht. Dat was vorig jaar mei of zo. Na enig nadenken trof ik het aan bij de cv-ketel! 😂 Ik had hem daar bewust neergelegd, zodat ie lekker droog zou blijven. De oude had namelijk een vochtprobleem gekregen. Dat heb je niet alleen met oude dingen, mensen hebben dat ook soms. Geloof mij maar!
Het vervangen was een fluitje van een cent. Als eerste heb ik het display zelf van het stuur losgemaakt (1 boutje). Toen heb ik het kapje bij de voorvork verwijderd (2 boutjes), zodat ik bij de aansluiting op de voorwielmotor kon komen. Als laatste heb ik de bovenkant van het voorspatbord verwijderd (1 schroefje). Het betrof de verbinding met het koplampje. Toen lag de bekabeling bloot en was het enkel wat stekkertjes lostrekken en de display met kabel van het stuur verwijderen.
In omgekeerde volgorde heb ik de 'nieuwe' display gemonteerd. Daarbij heb ik de stekkers met een contactspray behandeld. Voordat ik alles definitief bevestigde, heb ik het display getest. En zie : alle functies doen het (weer). Daarna heb ik de boel weer opgebouwd. Als afronding heb ik de fiets laten testen. Volgens de testpiloot is ie in orde.

