Ander blogs en websites

maandag 4 november 2024

In een Tesla

Gisteren kreeg ik de kans om in een Tesla Model 3 te rijden. Natuurlijk heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt. Eerder heb ik in een Nissan Leaf wat rijervaring opgedaan. Het is en blijft een onwennige ervaring. Ik stond naast een fraaie zwarte bolide. De instap en zit was voor opa nogal laag. De stoel zat als een fauteuil. Het interieur is opvallend kaal. Tot ongezellig toe. Maar voor wie niet anders dan gewend is aan schermen zal het een andere beleving zijn. Er is enkel een grote tablet aanwezig. Daar wordt alle informatie op weergegeven en kan men allerlei zaken ingeven. Voor de rest was het vooral de stilte die maakte dat ik me niet erg op mijn gemak voelde. Ik voelde wel de bewegingen van de auto. Met name als ik op het 'gaspedaal' (of is het weerstandsregelaar?) drukte. Zonder enig geluid spoot de wagen vooruit. Vanwege de stilte had ik totaal geen idee over de snelheid. Ik zag het alleen aan het voorbijglijdend beeld door de ramen.
De Tesla beschikte ook over een trekhaak en erg veel camera's om het beeld rondom de auto op het tablet te kunnen weergeven. De auto zal misschien op de snelweg bij een kruissnelheid van 100-120 misschien beter bevallen. Vanwege de stilte. Ik vraag me trouwens af in hoeverre zo'n relatief groot scherm niet te veel de aandacht voor het verkeer afleidt. Ik begreep dat in gewone omstandigheden deze auto een actieradius heeft van zo'n 300 km. In ongunstiger situaties (kou, files enz.) komt ie hooguit 200 km ver.
Ik ben blijkbaar vastgeroest aan de oude techniek, Vooral de stilte vond ik daverend. En dan heb ik het maar niet over de kinderarbeid (accu's), de milieuschade en de productiekosten. Hoeveel koper is er nodig voor een zo'n EV?
Als occasion is zo'n Tesla net als de e-bike nauwelijks in trek. De afschrijving is enorm hoog. Voor een Tesla van nog geen 4 jaar biedt men krap €17.000. De nieuwwaarde van het betreffend model ligt rond de €50.000!