Ander blogs en websites

dinsdag 7 juni 2022

Een Seat Arosa -2-

Vanmorgen ben ik maar even naar de loods gereden in de Seat Arosa. Omdat de loods geen ruimte biedt voor een auto, ben ik afhankelijk van het weer en de locatie. Bij de loods heb ik alle ruimte en op het terrein rijdt sporadisch verkeer. Maar dat verkeer zit ik dan niet in de weg.
Ik heb als eerste de koppelingskabel gesmeerd. In de motorruimte heeft de kabel een automatisch stelmechanisme, dat met een harmonica rubber is beschermd. Toen ik het rubber verschoof, zag ik de binnenkabel van de koppeling. Gelukkig was dat ook het hoogste punt van de kabel, zodat ik met het smeren de olie
zowel terug naar het pedaal als naar de koppelingshuis zag verdwijnen. Tussendoor heb ik het pedaal een paar keer ingetrapt en op laten komen. Het schokkende gevoel (een klacht) was daarmee verdwenen.
Een andere klacht betrof het rempedaal, dat tegen een kunststof afdekplaatje onder het dashboard stootte. Ik ben voor de Seat op de knieën gegaan. Met mijn grijze hoofd onder het dashboard zag ik het euvel. Men had blijkbaar een keer het plaatje een keer losgemaakt en daarna niet goed gemonteerd, waardoor het naar beneden hing. Tegen het schutbord was een steuntje gemonteerd, waarin het plaatje geschoven moest worden. Nu hing het eronder te wapperen. Dus plaatje eraf en dit keer correct gemonteerd.
Om de trillende luidspreker uit het dashboard te krijgen (iets wat de 'monteur' niet lukte), moest ik eronder eerst het ventilatieroostertje verwijderen. Een kwestie van even de situatie goed bekijken. Toen dat gebeurd was, kon ik via de opening bij de speaker erboven en het afdekplaatje op het dashboard komen. Ik kon het eenvoudig vanuit die ruimte eruit drukken. Wat  bleek? De luidspreker lag los in de ruimte te hobbelen. Met wat schuimrubbertape heb ik ervoor gezorgd dat de speaker trillingvrij in de behuizing zit. Het speakertje zelf was nog in orde. Al zag ik wel dat het wattage nogal laag was vergeleken met de output van de radio. Mocht er een modernere autoradio ingezet worden, dan kan / moet men de luidsprekers ook maar gelijk vervangen door exemplaren met het juiste vermogen. 
Ik heb de auto daarna van binnen wat schoongemaakt en op weg naar huis een set nieuwe ruitenwisserbladen gekocht. Want die wissen niet zo schoon en zijn niet meer zo soepel als ik. 😀 Een van de matjes ga ik nog repareren. De extra versteviging onder de pedalen is los gaan laten. Men had met wat tape geprobeerd de boel te repareren. Maar helaas. Overigens rijdt de Arosa als een speer. Lekker sportief. Al moet ik wel wennen aan de lage zit. Net alsof ik een jochie ben dat stiekem in pa's auto rijdt.