Ander blogs en websites

dinsdag 25 januari 2022

Klantonvriendelijk

motorolie ververst
De keren dat ik een auto naar de garage breng, noteer ik bij aankomst eerst de kilometerstand. Ik vroeg vooraf altijd naar de kosten en dat ik gebeld zou worden als er meer mis was.
Er zijn garages, die het geen probleem vinden de auto van een klant te gebruiken als boodschappenwagen of taxi. Dan staat er na het verversen van de olie en vervangen van filters plots 133 km meer op de teller.
Het is een paar keer voorgekomen, dat ik gereedschap in de motorruimte aantrof. En dat er zwarte vegen op de bekleding zaten. Ook een keer een sigarettenpeuk in de asbak, terwijl ik niet rook en een pardoes verdwenen bedieningsknop. Een garage heeft ook een keer ongevraagd een deel van de uitlaat vervangen. Terwijl ik nadrukkelijk gevraagd heb mij vooraf te bellen als er andere zaken aan het licht zouden komen. Men wilde mij een nieuwe demper laten betalen. Jammer dan, gewoon weer in de oude staat herstellen maar. Men koos ervoor mij de nieuwe demper gratis te verstrekken.
Toen ik online een apk keuring regelde, kreeg ik in de bevestiging te lezen, dat de keuring mij €35 zou gaan kosten. Bij de garage wilde men mij na de keuring €65 rekenen. Dat bedrag weigerde ik te betalen. Zwaaien met mijn afgedrukte bevestiging was vruchteloos, totdat ik dreigde contact op te nemen met het hoofdkantoor. Toen mocht ik pas die €35 betalen. Ik bedoel, een fout op de website moet je niet op de klant afschuiven. Eigen fouten moet je back office afhandelen.
Een garage wist mij te vertellen, dat de remschijven versleten waren. Er moesten nieuwe op. Twee maanden eerder had ik zelf nieuwe gemonteerd...
... het was toch een kapot lampje?
Ik heb zelfs bij leaseauto's onderdelen van een merkteken voorzien om na de servicebeurt bij officiƫle dealers de factuur met de werkelijkheid te controleren. En ja hoor, helaas klopte het een paar keer niet (geen bougies en geen filters vervangen! De oliewissel nam ik maar voor lief.). Zo'n Bovag en dealerschap bord zegt dus ook weinig.
Gelukkig zijn er ook betrouwbare garages. Die heb ik leren kennen door opgedane ervaringen.