Ander blogs en websites

donderdag 16 december 2021

Van fiets naar e-bike -8-

Vanmorgen heb ik mijn fiets in de bus geparkeerd. Ik heb ook een doosje met resterende onderdelen en de grote doos waarin alles naar mij toegestuurd is erbij gedaan. De laatste voor hergebruik. Het was ongeveer 80 km van hier naar de e-bike zaak in Ny Beets, langs de A7 richting Groningen. De afspraak was om 15.00 uur, maar ik zorgde ervoor wat eerder daar te zijn.

sensor op de as (met dop)
De afspraak kwam mooi gelegen, omdat de bus weer aan een rit toe was. Even de motor flink opstoken en alles op temperatuur laten komen. Met het dakluik deels open geklapt kon het interieur ook flink doorgeblazen worden. Als het luik schuin openstaat, voel ik de warme lucht uit de verwarming nog harder stromen. Onderweg had ik tot aan Joure te maken met mist. Dus heb ik voorzichtig gereden. Daarna klaarde het op, al bleef het wat somber.
Ik was een kwartier voor tijd op het adres aangekomen. Een jongeman kwam naar buiten en ik kon direct met de fiets en de onderdelen naar binnen. Het was een grote schuur die tegen de zijkant van de vrijstaande woning gebouwd was. Van binnen was te zien dat ie vrij nieuw was. Het interieur zag er netjes uit. Een grote stelling met allerlei onderdelen keurig per soort opgeslagen. Er brandde ook een kachel. Even later kwam de vader van de jongeman binnen. Samen gingen ze aan de slag.
Het duurde even voordat de crank verwijderd was. Ik had gekozen voor een sensor aan de linker kant, dus niet bij de tandwielset. De apart ogende moer met een soort van grote torx vorm, bleek een kunststof dop te zijn met schroefdraad! Nadat ie verwijderd was, werd de crank van de as getrokken. Besloten werd de crank 3 mm smaller te slijpen, zodat hij weer gewoon terug op de as geschoven kon worden.
trapas sensor geplaatst
Al pratend en thee drinkend kreeg ik uitleg over de remsensoren, die op de remkabels gemonteerd moesten worden. Na dat verhaal besloot ik ze toch maar zelf te monteren. Ik vertelde wat ik in de handleiding miste. Er werden direct aantekeningen gemaakt om de handleiding bij te werken. Mooi, zo hoort het. Ik maakte ook een opmerking over een paar veel te lange kabels. Ze werden opgemeten en ook weer als aanpassing genoteerd. Men had zowaar een mooie korte kabel op voorraad, die een halve meter korter was. De oude werd vervangen en zie : een veel fraaier resultaat.
Na montage van de trapsensor werd er nog even proefgedraaid. Dat was ook leuk om te zien : "Hij doet het!"
Na een uurtje sleutelen was ik weliswaar €25 armer, maar qua kennis veel rijker en zeer tevreden geworden. De fiets verdween weer in de bus en fluitend reed ik terug naar Dronten. Het was al wat donker geworden, maar de mist was aanzienlijk minder.
Rest mij nu nog de remsensoren monteren en de hele mikmak netjes maken. Het oog wil immers ook wat.