Ander blogs en websites

zondag 19 september 2021

Geregeld even controleren

Sinds ik blauwe diesel tank controleer ik de motor van de Ducato geregeld. Er worden enkel positieve verhalen verteld over deze biodieselbrandstof, maar voor mij zijn het gewoon commerciƫle. De praktijk zal uitwijzen in hoeverre ze kloppen.
Ik controleer het motorblok op lekkages / zweetrandjes. Het verbruik interesseert mij niet zo. Dat zou wat lager moeten zijn, omdat het qua brandstof beter zou zijn dan de reguliere diesel. De cijfers van de emissie heb ik nog niet zelf gezien. Ik weet het slechts van horen zeggen in termen van 'vrij laag'. Via een 30% mix heb ik de laatste keer 100% blauw getankt. Het ziet er allemaal positief uit. Behalve de prijs per liter.
na tanken vrachtwagen
Wat het starten en rijden betreft merk ik zelf geen verschil. Blauwe diesel heeft een betere en schonere verbranding en houdt minder water vast. Blauwe diesel is ook 'zuiverder' dan gewone. Al weet ik niet precies wat ze met 'zuiverder' bedoelen.
Blauwe diesel heeft ook nadelen. Ik noemde de literprijs al. Als het wordt geproduceerd van palmolie of van het afval van de productie van palmolie, kan HVO bijdragen aan ontbossing en daarmee samenhangende hoge CO2-emissies. Hoewel de CO2-emissie laag is, gaat de emissie van NOX en fijnstof niet omlaag.