Ander blogs en websites

zaterdag 31 juli 2021

Thermostaat niet kapot

Het ging regenen toen ik klaar was. Dus even tijd om een berichtje te schrijven. Na mijn eerste onderzoekje concludeerde ik, dat de thermostaat van de Ducato het niet meer deed. Daarom heb ik hem vanmorgen verwijderd en getest. Ik heb hem aan een touwtje in een glas met kokend water gedompeld. Ik zag toen dat de klep mooi openging! Mooi hoor die techniek gebaseerd op de natuurwetten. Ergo : 't is niet de thermostaatklep. Bij mij ging toen ook een lampje branden : is het soms het lampje? Rest dus nog als boosdoener het lampje, dat verbonden is met een sensor op het motorblok.
Ik heb de klep weer gemonteerd, het koelwater weer op peil gebracht en de motor gestart. De boel was weer koelwaterdicht, ook belangrijk. Na een tijdje zag ik de temperatuur gaan oplopen naar 70 graden Celsius. De standaardtemperatuur, die aan de radiateur gemeten wordt. Dus ook gemonteerd werkt de klep. En....het lampje bleef uit! Dat geeft te denken. Want vanmorgen ging ie al na zo'n 200 meter
hij doet het nog
rijden flauw branden. Was er een luchtbelletje in het koelwater rond het blok? Of is de temperatuursensor van het koelwater van slag?
Met de motor helemaal op temperatuur bleef het lampje uit. So far, so good. Straks nog even een rit maken en kijken wat er gebeurt.
De boys dachten eerst dat het lampje van de olie was. Daar schrok ik van, omdat ze gewoon doorgereden zijn. Komt bij dat de bus nauwelijks olie verbruikt. Maar het oliepeil was gewoon zoals altijd, op max. Zoals het er nu voorstaat kunnen ze gewoon naar Frankrijk. Het is geen koel-, maar een elektrisch probleempje. Zolang de meter van het koelwater 70 Celsius aangeeft, is er niets aan de hand.