Ander blogs en websites

maandag 26 juli 2021

Overgewicht

Volgens een onderzoek is ruim 30% van de campers overbeladen. Ze overschrijden het maximum toegestane gewicht van het voertuig plus de lading. Bij de lading wordt ook het later aangebrachte interieur zoals een extra kastje of bankje. De camper wordt door de RDW 'rijklaar' gewogen. Dat gewicht staat op het kenteken net zoals het maximum toegestaan gewicht.
Als ik de diverse fora mag geloven waar veelvuldig over te zware campers geschreven wordt, dan krijg ik de indruk dat zo'n 40-50% overbeladen is. Ergens logisch, want bij de fabricage van zo'n camper wordt er van alles en nog wat aan luxe ingebouwd. Voor bagage en extra passagiers blijft weinig aan gewichtsmarge (maximum minus rijklaargewicht) over. Veel gaan daarom over tot het herkeuren van de camper om het maximum gewicht op te krikken (als dat technisch toegestaan is). Vaak gaat zo'n verhoging gepaard met het behalen van een C rijbewijs (vrachtauto).
Wij hanteren nog steeds de basic richtlijn wat kamperen betreft. Dus zonder badkamer, magnetron, lpg tank enz. We rijden ook niet met gevulde schoon- en vuilwatertanks en het aantal kastjes is beperkt. En toch, ondanks dat uitgangspunt, is er elk jaar wel weer iets uit de bagageruimtes van de bus te verwijderen als zijnde overbodig.
Als we met z'n drieën op pad gaan (met Fenna dus), houden we zo'n 400 kg aan marge over. Dat is wat minder dan voorheen, maar dat komt omdat ik een extra accu geplaatst heb. Een kwestie van even de weegbrug op om te weten waar we aan toe zijn. En eventuele aanvullingen / wijzigingen in de gaten houden, die van invloed zijn op het gewicht.