Ander blogs en websites

dinsdag 8 juni 2021

Gewoon open en eerlijk

In haar homeland Amerika heeft mevrouw Harris (Democraten) zich fel verzet tegen de bouw van een muur aan de Mexicaanse grens door Trump. Ze riep diverse keren zeer verontwaardigd, dat Amerika voor iedereen toegankelijk moest blijven om hun dromen waar te maken. Onlangs was deze vicepresident in Guatemala. En wat zegt mevrouw Harris daar in een toespraak? "Ga niet naar de US. Wij bewaken onze grenzen. Wij zullen illegale immigratie bestrijden.", aldus Harris. Ze zei dat illegalen zonder pardon weggestuurd zullen worden. Niet bepaald consequent, wel typisch links.
Dat de afhandeling van de Toeslagenaffaire zo lang duurt begrijp ik wel. De Belastingdienst zit met het probleem, dat al de zwart gemaakte teksten van tienduizenden dossiers weer leesbaar gemaakt moet worden.
Vanmorgen heb ik de bus naar de garage gereden. Vanwege de jaarlijkse APK. Dat betekende de fiets achterin en hoppa naar de garage. Op weg naar huis merkte ik, dat mijn conditie op die van een parkeerwachter begint te lijken. Tijd om de fietsdraad weer op te pakken.

Afgelopen weekend kreeg ik wat vragen voorgelegd van een jong stel, dat op zoek is naar een oude(re) kampeerbus. Ik heb op verzoek een gedetailleerde beschrijving van de staat van de bus gemaakt. Inclusief een stukje geschiedenis. Gewoon open en eerlijk. Ze hebben van een eventuele aanschaf afgezien. Ze waren wel gecharmeerd van de grootte van de bus, zijn uiterlijk en het interieur. De afkeur betrof met name het laswerk wat al aan de bus gedaan is en het feit dat een Italiaanse roestduivel niet met pensioen gaat.
Zelf had ik niet het idee de bus particulier te verkopen. Als we hem weg willen doen, dan willen wij hem inruilen of voor de export aanbieden. We willen het spel open een eerlijk spelen en geen gezeur achteraf krijgen.
Vanmiddag werd ik door de garage gebeld. Er waren twee correctiepunten geconstateerd : de koplampen moeten afgesteld (kost bij deze garage zo goed als niets) en een lager van een achterwiel moet afgesteld of vervangen worden. In de oude loods controleerde ik de verlichting geregeld op de
overheaddeur. Dit keer heb ik het niet gedaan. Ik heb ook niet aan de wielen staan rukken. Ik zou beide klusjes ook zelf kunnen doen, maar gezien de zeer lage kosten laat ik het dit keer doen. De bus is morgen klaar. Hoera!
Omdat ik het regulier onderhoud zelf doe, zijn de operationele kosten erg laag. Ik koop zelf de benodigde onderdelen en producten en bespaar me het uurloon van gemiddeld €50. Een paar keer per jaar op de brug รก € 20 keer om de boel te controleren en op peil te houden. De overige kosten blijven beperkt tot de APK en daarmee samenhangende reparaties. In de regel  zijn die gemiddeld per jaar zo'n € 150,=. Ik vind het meevallen. En die bus houdt mij van de straat en toch ook weer op de weg.