Ander blogs en websites

woensdag 22 juli 2020

Helikopter NH90

Veel aandacht voor de crash van het NH90 toestel. Weinig aandacht voor de crash van twee zweefvliegtuigen, waarbij ook twee slachtoffers vielen te betreuren.
Geen Amerikaans maar Europees toestel, dat was de insteek toen op initiatief van Duitsland eind vorige eeuw nieuwe heli's aangeschaft moesten worden. Men besloot tot het oprichten van NHIndustries een joint venture van Franse, Duitse, Italiaanse en Nederlandse luchtvaartbedrijven. Het ontwerp van de NH90 stamt uit de jaren 90. In de eerste fase was ook het VK betrokken, maar dat land trok zich al vrij snel terug. Het voor maritieme doeleinden bedoelde toestel werd operationeel vanaf 2007 en kostte 50 miljoen per stuk. Al snel deden zich problemen voor, die zich opstapelden vanwege o.a. gebrek aan onderdelen. In 2014 hield Duitsland alle toestellen aan de grond vanwege ernstige technische problemen (met name veel roestvorming door zeewater; opvallend voor nota bene een maritiem toestel), waaronder een ontploffende motor. Er zijn toen verbeteringen aangebracht. Met het toestel mag niet langer dan een uur gevlogen worden vanwege de grote kans op gehoorschade bij de inzittenden.
Andere afnemers (o.a. Belgiƫ, Zweden, Australiƫ, Noorwegen) houden de NH90 aan de grond vanwege de vele technische gebreken, gebrek aan onderdelen en de zeer hoge kosten. Men vindt het jaren 90 concept sterk verouderd, onderhoudsgevoelig en ongeschikt voor de taakstelling.
Al in 2014 waren in ons land de mankementen bekend en kostten ze Defensie toen al meer dan €100 miljoen. Voornamelijk vanwege corrosie en slijtage (onderdelen nauwelijks verkrijgbaar). De reddingspogingen vind ik niet bepaald professioneel. Slechts vier ballonnen waarvan er twee kapot gaan. Een toestel dat in het water drijft weegt aanzienlijk minder en had naar ondieper water gesleept kunnen worden.
Wat mij betreft weer zo'n typisch 'knullig en oude meuk' gebeuren bij Defensie. Men had bij de zeer ervaren fabrikanten moeten aankloppen en er voldoende geld voor moeten uittrekken. En wat de eisen betreft : een maritiem toestel dat niet tegen zoutwater bestand is. Wat een blunder.