Niet alleen nieuwe of bijna nieuwe, ook oude(re) voertuigen zijn in trek bij het boevengilde. Beveiligen een noodzakelijk kwaad. Er zijn allerlei systemen te koop. Van een eenvoudig stuurslot tot een geavanceerd uiteraard duur systeem, dat het motorcircuit inclusief de versnellingsbak blokkeert.
Zelf ben ik van het basisprincipe uitgegaan, met drie aspecten als uitgangspunt : alarmering, vertraging en lawaai. Uiteraard spelen in ons geval ook de financiƫn een rol. Met wat creativiteit zijn we een heel eind gekomen.
Alarmering kan plaatsvinden indien er trillingen of bewegingen worden gedetecteerd. Het afgeven van een alarmsignaal via bijvoorbeeld de smartphone is uit te breiden met actuele informatie omtrent de locatie van het voertuig. Nog mooier is indien locatiegegevens met een korte interval verstrekt worden. Zo kan men de route van het voertuig na diefstal volgen. Natuurlijk hebben boeven ook middelen om zo'n systeem uit te schakelen. Maar niet elke boef.
Vertraging houdt in, dat de boef erg veel moeite moet doen om het voertuig te kunnen verplaatsen (starten en rijden en/of wegslepen).
Een vertraging kan gerealiseerd worden door bijvoorbeeld de chauffeursstoel om te draaien en met een goed slot te vergrendelen. Of de brandstofpomp uitschakelen met een verborgen schakelaar. Een veel duurdere oplossing is een zgn. Bearlock systeem.
Lawaai (claxon / alarm), legt extra druk bij de boef om snel te handelen. Criminelen willen graag in stilte en snel te werk gaan.
Ik denk dat in veel gevallen een inbraak nauwelijks te voorkomen is. Vaak is het een kwestie van een ruit forceren of bij modernere voertuigen in eerder stadium stiekem het signaal van de autosleutel stelen. Maar wat er daarna kan gebeuren, kan vrij goed onder controle gehouden worden.