Ander blogs en websites

maandag 16 maart 2020

Geen woorden, maar daden

Voormalig presidentskandidaat Mike Bloomberg (45 miljard dollar vermogen) heeft zo'n $ 500 miljoen besteed aan zijn verkiezingscampagne. De helft ging naar anti-Trump advertenties. Het zijn onvoorstelbare bedragen, die in mijn ogen als weggegooid geld overkomen. Zijn achterban, Democraten, praten ook nu weer recht wat krom is, door te zeggen dat het 'maar' $1,50 per inwoner van de VS is. Dus is er niets aan het handje? Nu Bloomberg zich heeft teruggetrokken als kandidaat, houdt het wat hem betreft niet op. Hij heeft een nieuwe anti-Trump advertentiecampagne opgezet. Het moddergooien is dus nog niet voorbij.
De werkwijze van Bloomberg geeft aan hoe kortzichtig hij en zijn adviseurs zijn. Vooral het enorme gebrek aan empathisch vermogen valt mij op. Empathie lijkt mij iets wat ik bij linkse mensen een beetje zou verwachten. In het algemeen vind ik het toch al een teken aan de wand, wanneer een politicus of partij al zijn tijd en geld besteed aan het bestrijden van een tegenkandidaat of in dit geval een president. Het zegt mij veel over zo'n persoon of partij. Voor mij is het een teken van machteloosheid, gebrek aan visie en jaloezie (spelen op de man). Kom liever zelf met een beter alternatief in de vorm van plannen. Zolang het maar niet 'Make America Bad Again' is. Laat zien wat jij de kiezers te bieden hebt.
Ik zou Bloomberg geadviseerd hebben tot daden in plaats van woorden en advertentieteksten over te gaan. Die half miljard dollar zou ik besteed hebben aan sociale doelen, zoals gezondheidszorg, armoedebestrijding, huisvesting en onderwijs. Desnoods met een groot bord op de gevel : met dank aan Bloomberg! Dat is toch zeker robuuste reclame? Die bestedingen zullen mensen/kiezer veel meer inspireren dan het gooien met modder naar een president, die zijn tijd toch wel uitzit. Ook in dit geval denkt een rijke dat alles te koop is. Ik weet, het is een utopie : rijken die aan armen denken en hen helpen.