Ander blogs en websites

donderdag 19 maart 2020

Even iets rechtzetten

...niet recht...
Vanmorgen heb ik een poging ondernomen het stuur van de Ducato recht te zetten. Als ik rechtuit rij, dan is de stuurstand een slagje naar rechts (foto). Dat staat niet leuk en als ik aan het inparkeren ben is het soms lastig. Dan is een rechte stuurstand dus niet helemaal recht. Nu schijnt het zo te zijn, dat men het corrigeren officieel bij de wielen moet doen. Daar zou ik de stuurinrichting moeten afstellen, door eerst het stuur recht te zetten. De wielen hebben dan een kleine uitslag, die vervolgens gecorrigeerd dient te worden. Ik heb het op een eenvoudiger manier gedaan. Ik heb de wielen rechtgezet en vervolgens de stand van het stuur gecorrigeerd. Het stuur zit op een getande as. Ik had gehoopt dat ik tandje voor tandje de stand van het stuur kon corrigeren. Niet dus.
Als eerste moest ik de claxon verwijderen. Die zit geklemd, dus was het een kwestie van gelijkmatig oplichten. Eronder bevond zich een tweetal draden van de claxon. Die heb ik ook losgemaakt. Vervolgens kon ik de montageplaat verwijderen. Die was ook geklemd. Toen kon ik de borgmoer te lijf gaan. Nadat ik de borgmoer had gelost (ging vrij gemakkelijk) kon ik het stuur na een rukje omhoog van de as afhalen. Helaas moest ik een wat grotere slag naar links maken om het stuur recht te kunnen plaatsen en weer vast te zetten. Met gevolg, dat het stuur niet helemaal recht staat, maar bijna. Dat verschil is dan een bijverschijnsel wanneer de stand van het stuur gecorrigeerd wordt in plaats van die van de wielen. Het zij zo.