Ander blogs en websites
▼
zaterdag 25 januari 2020
Motorruimte ventileren
Het motorblok van de Ducato geeft behoorlijk veel warmte af. Dat is ook in de cabine te merken. Het brandschot is niet goed geïsoleerd. Zowel geluid als warmte worden doorgegeven naar binnen toe. Uiteraard heb ik eerste onderzocht of ik het brandscherm beter zou kunnen isoleren. Helaas moet ik dan eerst zoveel onderdelen verwijderen, met alle risico's van dien. Dus koos ik voor extra ventilatie via de motorkap.
Op veel auto's zijn op de motorkap luchthappers gemonteerd. Maar ik wil geen extra lucht happen, maar warme lucht afvoeren. Dus een omgekeerde luchthapper. Om te voorkomen dat regen- of waswater de motorruimte binnen stroomt, moest ik ook daarvoor een oplossing vinden. Na veel wikken en wegen heb ik voor inspectiedeksel in combinatie met luchthappers gekozen. De deksels worden gebruikt in de scheepvaart. Als het (schroef)deksel erop gedraaid is, kan er geen water naar binnenstromen. Om het deksel te kunnen verwijderen en er weer op te kunnen draaien, zal ik de luchthappers moeten kunnen laten scharnieren om hem omhoog te kunnen klappen. Dat wil ik doen door een scharnier aan de onderzijde te monteren en die op de motorkap (uit zicht onder de happer) monteren. Met een of twee trekveertjes wil ik de happer of beter de uitstroomkap vastzetten.
Vanmorgen heb ik de inspectiedeksels gemonteerd. Ik heb het isolatiemateriaal verwijderd en het motorblok afgedekt met een groot stuk karton. Dankzij het frame onder de kap, kon ik vrij gemakkelijk de plaatsen van de gaten bepalen. Dat besspaarde mij veel meetwerk. Daarna was het afplakken, aftekenen en zagen geblazen. Zo heb ik twee gaten in de motorkap gezaagd! Erg hè? Maar wel leuk. De randen heb ik met een roestwerende verf behandeld. De ronde 'kozijntjes' (wat pasten ze precies in de gezaagde gaten!) met schroefdraad heb ik van een randje kit voorzien en toen op de kap met boutjes en moertjes vastgezet. Niet zomaar, want Pietje Precis wilde de beide deksels in gesloten toestand in dezelfde stand hebben. Haha. Tot slot moest ik de geluiddempende mat onder de kap nog van gaten voorzien en hem weer terugplaatsen. Alles bij elkaar zo'n 3 uur werk.
Hiermee is de grootste stap voltooid. Het ziet er wat vreemd uit met die twee zwarte ogen op de motorkap. Maar dat is maar tijdelijk. De luchthapper / uitstroomkapjes (zoals links op de foto) ga ik zelf op maat maken van een stuk metaalplaat. Ik weet nog niet of ik ze rood (zoals de bus) of zwart zal lakken.