Ander blogs en websites

zaterdag 21 december 2019

Geen gezeur garantie

Toen ik een keer een rookworst ging opwarmen kreeg ik van de geur al een wat unheimisch gevoel. Of wel een maag die zachtjes begon te draaien. Dan weet ik dat ik te maken heb met etenswaar die niet meer goed is. Ik heb dat maaggevoel overgehouden aan het eten van een sateetje, dat toen achteraf ook niet goed bleek te zijn geweest. Als ik de geur van een snackbar of -kar of oliebollenwagen ruik, vertelt mijn maag mij al of het frituurvet in orde is. Dus wordt het vlug doorlopen voor mij.
Terug naar de rookworst. Ik ben met de worst teruggegaan naar de supermarkt. Ik had hem daar uit een grote mand vol worsten in de aanbieding gepakt. Ik raakte daar in discussie met een medewerkster, die doodleuk zei : "Dat kan niet meneer." Toen wist ik al, dat voor wie een probleem ontkent er ook geen probleem bestaat. Ik zocht het maar hogerop. De bedrijfsleider hoorde mij aan, nam de worst van mij over en nodigde mij uit om uit het schap een rookworst naar keuze te kiezen. Die kreeg ik gratis mee.
Een soortgelijke ervaring had ik een keer met een bos bloemen. Die kocht ik bijna elke vrijdagmiddag bij dezelfde bloemenstal. Maar dit keer hingen de bloemen op de zondag al helemaal op half zeven. Dus ging ik na het weekend terug naar de stal. Wat denk je? Ik moet van de medewerkster de oude bos bloemen laten zien. Die lag sinds die zondag inmiddels in de gft kliko. Ik heb het maar zo gelaten. De vrijdag erop kocht ik weer daar een bosje bloemen. Ik werd dit keer geholpen door de eigenaresse zelf. Ik vertelde haar over de bos bloemen van de week eerder. Ze vroeg mij wie mij toen geholpen had. Na mijn klikspaan-antwoord bood ze mij aan om een extra grote bos bloemen uit te zoeken. Die kreeg ik gratis en met haar excuses. Ze wist dat ik daar elke week kwam. De medewerkster bleef daar trouwens in dienst. Met iets meer wijsheid.
Toen ik hoorde van een fabrikant, die zonder gemor producten met een fout terugnam en deze gratis verving door een ander, vaak een nieuwer model, vond ik dat de ultieme oplossing. Snel, tegen relatief lage kosten, geen discussies en een tevreden klant met een soms nog mooier product. Wat wil men nog meer?