"...een klagende klant is een klant die meedenkt...." is een gevleugelde
kreet in de commerciƫle wereld. Maar bij de overheid gaat die vlieger niet op. Daar zijn mensen die klagen ordinaire zeurpieten, lastposten waar men liever vanaf wil. Een schrijnend voorbeeld is de situatie rond de Haagse politie. Als een teamchef zich over de cultuur binnen het korps beklaagt, wordt ze daar verwijderd. Ondanks dat drie politieke partijen en ruim 20 organisaties zich mede beklagen over het korps, roept een aantal burgemeesters (natuurlijk) dat er niets mis is. Tja, want burgemeesters zijn de eindverantwoordelijke. Zo lang men een probleem ontkent, is er geen probleem. De slogan "Die pet past iedereen" heeft wat mij betreft al lang geleden een negatieve lading gekregen.
Een politiecommandant stelde eens (ook n.a.v. klachten over de interne cultuur), dat die cultuur heel gewoon was. Ik hoopte toen dat meneer geen gezin zou hebben. Anders zou het bij hem thuis heel gewoon geweest zijn, dat zijn gezinsleden elkaar bedreigen, discrimineren, kleineren en wegpesten. Kijkend naar het verleden en het heden, durf ik te stellen dat in het algemeen het politieapparaat een verziekte cultuur kent met relatief veel personeel dat niet zuiver is.