Ander blogs en websites

maandag 7 oktober 2019

Een bypass operatie

Niet schrikken, het gaat niet over mijn gezondheid. Nee, het gaat over de kampeerbus. De bus heeft een massacontact, dat met een knalrode sleutel bediend wordt. In de uit-stand is in de bus alles wat gevoed wordt door de accu dood. Dus ook het klokje en de radio. Dat contact is ooit geïnstalleerd vanwege problemen met de accu en het starten van de motor. Zo werd ons gezegd. Als ik de wagen startte leek het alsof de accu bijna leeg was. Na veel controleren, lezen (op internet) en doormeten, kwam ik erachter dat er niets mis was met de capaciteit van de accu, maar dat de startmotor een massakabel ontbeerde. Na die te hebben aangebracht, heb ik geen startproblemen meer gekend.
Het massacontact is nog steeds in gebruik. Ik gebruik hem als extra beveiliging. Dus volgens het klokje begint een rit altijd om 00:00 uur. Handig om te zien hoe lang we al rijden, dat wel. Maar ik heb liever dat het digitaal uurwerkje altijd werkt.
Ik heb het deel van het dashboard waarin het klokje gemonteerd is, opengemaakt. Hoe denk je dat de bedrading eruit zag? Jawel spaghetti! Dus nog meer werk aan de winkel. Maar eerst de klok. O nee, eerst mijn handen opwarmen. Ik kreeg in de bus zowaar kouwe klauwen! Andere tijden. Gelukkig kwam een buurtbewoonster langs; een mooie gelegenheid om samen aan de koffie te gaan. Ze wilde Sonja even spreken, maar die was nog op pad. Toen zij weer thuiskwam, heb ik mijn opwarmtijd en koffiepauze beëindigd; terug naar de bus.
Ik heb onder het dashboard een aparte aansluiting gemaakt (buiten het massacontact om), zodat het uurwerk altijd 12 volt voeding heeft. Ook als de massasleutel verwijderd is. Ik heb er een zekering tussen gezet. Jenever can tell. We zijn dus voortaan bij de tijd.
Na de bypass-operatie heb ik de spaghetti wat bijeen gebonden. De twee loos geworden draden (plus en min) van het klokje heb ik keurig 'afgedopt' om stiekeme vonkjes en/of kortsluiting te voorkomen. De bekabeling onder dat deel van het dashboard kan nu ook niet meer onzichtbaar heen en weer schuiven.