Ander blogs en websites

vrijdag 23 augustus 2019

Van jerrycan naar bergruimte -3-

hij zit
Ja, ik neem er de tijd voor. Het is bij mij niet flink aanpoten en dan moegestreden op de bak neerploffen. Wat dat aangaat ben ik een slak. Gewoon rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Vanmorgen ben ik de nieuwe bergruimte in de vorm van een jerrycan gaan afwerken. Het deurtje sloot niet goed, dus dat heb ik het hier en daar wat moeten buigen. Ik heb van een alu-profiel een  binnenrand gemaakt en aangebracht, zodat het deurtje niet naar binnen kan klappen. Dat spaart ook de scharnieren.
mooi smal gehouden
Daarna heb ik het draagrekje weer gemonteerd. Dat zit met twee M8 bouten op het achterportier vast op een montageprofiel (koker), dat al op de bus was aangebracht. Het alu profiel zit met twee slotbouten en montagekit op het portier. Als een huis dus. Ik heb borgringen gebruikt. In het rekje zelf heb ik een paar M8 popnagelmoeren geplaatst. Dat zijn moeren in popnagelvorm. Ik heb de bestaande M6 gaten in het rekje opgeboord naar M10 en een kwart. Daar pasten de popnaagelmoeren precies in. Met een speciale tang heb ik ze vastgeknepen. Staande op het rekje heb ik de benodigde gaten afgetekend op de achterzijde van jerrycan. Daarna ben ik met een 8,5 mm boor gaten gaan boren in de achterwand. Toen heb ik de jerrycan-kast op het rekje gemonteerd met M8 bouten met grote carrosserie- en borgringen.
met inhoud
Het geheel is zo gemaakt, dat je eerst in de jerrycan-kast moet zijn om de bouten te kunnen bereiken. Pas als de jerrycan eraf is, kan je bij de bouten van het rekje komen.
Om de eentonige groene kleur wat te doorbreken, heb ik er 'spanbanden' opgespoten. Just for fun. Ik heb ook op het rekje wat zelfklevend  rubber aangebracht, tegen eventueel trillen. Ook in de jerrycan wordt nog geluiddempend materiaal aangebracht. De afwerking van de randen moet nog plaatsvinden. Ik heb er nu de gevarendriehoek, de schaarkrik (paste net), wat boordgereedschap en twee wielblokjes in opgeborgen. De lange delen moest ik schuin van rechtsonder naar linksboven erin steken. Het gereedschap ligt nu nog zo voor het grijpen.  Maar er komt nog een hangslot op. Dat moet ik uit de schuur opduikelen. Ik ga voor de zekerheid het blokje in de dorpel nog controleren of vervangen. Bij gesloten portier rust het portier linksonder op een hardhouten wigje. Dat is tegen het 'deurzakken'.
Ps. Ik rij natuurlijk niet constant met die kist achterop. Hij wordt alleen gemonteerd als we op pad gaan.