Voor de tweede keer in mijn online winkelen bestaan, moest ik een gekocht artikel terugsturen om omgeruild te worden. De eerste keer ging het net zoals in een gewone winkel : het foute artikel terugsturen en vervolgens het goede ontvangen. Klaar. Dat was alles.
Via deze webwinkel iets ruilen verliep erg omslachtig. Ik heb het artikel direct en conform de beschrijving inclusief een ingevuld retourenformulier naar Rotterdam teruggestuurd met het verzoek om een ander (tegen zelfde prijs). Op het formulier kon ik eventueel ook aangeven, dat ik enkel mijn geld terug wilde. Maar dat wilde ik niet. Gewoon even het artikel omruilen, dat wast het.
Wat denk je? Na een paar dagen krijg ik een e-mail, met de mededeling dat men mij het betaalde bedrag via mijn bank heeft geretourneerd. Ik ben dus even in de telefoon geklommen, om aan te geven dat ik geen geld terug wilde, maar een artikel (grotere maat tegen dezelfde prijs). Ik kreeg te horen, dat de retourzending naar Duitsland was doorgestuurd. In die zending bevond zich ook het door mij ingevulde retourenformulier. Vanuit die Heimat zou mijn betaling teruggestort worden (het bedrag stond op dat moment nog niet op mijn rekening). Zodra ik het geld had ontvangen, moest ik het juiste artikel opnieuw via de website in Rotterdam kopen en betalen. Huh?! Ik vind het een nogal omslachtige afhandeling.
In een gewone winkel zou die werkwijze inhouden, dat ik na inlevering van het artikel eerst mijn geld terugkrijg en vervolgens weer een aankoop moet doen. Misschien moet ik tussentijds ook nog even de winkel uit. Da's toch raar? Als klant wil ik zo min mogelijk lastiggevallen worden met interne afhandelingen.
Vanmorgen stond het bedrag weer op mijn rekening. Ik heb het artikel maar nog een keer via hun website gekocht. Wat een gedoe.