Ander blogs en websites

donderdag 21 maart 2019

Geluk bij een ongeluk

Het zat weer even tegen, mensen. Ik moest weer eens een lesje leren. Ik was in de loods bezig met het reinigen van een van de remschijven. Wat denk je? Toen ik de remslangen controleerde of ze nog goed bevestigd waren, schoot ik met de steeksleutel uit en raakte een remleiding.
rvs gaasje met plastic drukveer
Ik vreesde het ergste, maar in eerste instantie zag ik niets. Pas na een paar minuten verscheen tergend langzaam een druppel bij de aansluiting. Grrr! Ik ging dus voor iets simpels en kreeg als resultaat een lekke aansluiting. Nadat ik de leiding gedemonteerd had, heb ik opnieuw een flens gedraaid. Dat ging aanzienlijk langzamer en moeizamer, dan gezegd en geschreven. Maar na een halfuur prutsen was de leiding gerepareerd.
Omdat ik het portier aan de passagierskant geopend had, zag ik al liggend op de grond een paar vreemde bultjes boven op de drempel. Een soort van jeugdpuisten of, afgaande op de leeftijd van de wagen, vochtbultjes. Het plekje bevond zich precies recht tegenover een vochtafvoer aan de onderzijde van het portier. Was het gestaag druppelen van regen- en/of waswater de boosdoener? Het portier zelf mankeerde niets.
Ik ben die bultjes maar gelijk tamelijk rigoureus te lijf gegaan met de slijptol met een lamellenschuurschijf erop. Ja, dat doe ik dan liever dan er een sticker overheen plakken.
Na flink schuren verscheen zowaar een gat in de drempel! Ik heb dat gat en de directe omgeving roestvrij gemaakt en met een roestomvormer behandeld. De boel kleurde van bruin naar zwart. Het gat viel wat groter uit, omdat ik alle aangetaste Italiaanse blik heb verwijderd. Om de boel netjes met polyester plamuur te kunnen dichten, heb ik een beroep moeten doen op mijn creativiteit. In de ruimte onder het gat moest iets komen, om te voorkomen dat alle plamuur in de holle ruimte zou verdwijnen. Na veel nadenken heb ik deze uitdaging als volgt opgelost. Uit het deksel van een oude plastieken emmer heb ik een reepje gesneden. Het was een tamelijk taai, buigzaam rechthoekig stukje, dat ik als een drukveer wilde gebruiken. Dat heb ik als eerste in de opening laten zakken en toen dusdanig aangedrukt, dat het in de holle ruimte krom ging staan. Met de bovenkant tegen de randen van het gat. Van een stukje rvs gaas (leve het demonteren van cv ketels!) heb ik ook wat afgezaagd, om direct achter het gat te plaatsen. Zeg maar tussen het plastic reepje / drukveertje en de carrosserie in. Het idee lukte wonderwel met als eindresultaat : een stukje rvs gaas achter tegen het gat gedrukt. Hoera! Altijd erg fijn als iets lukt. Dat reepje plastic in die holle ruimte kan geen kwaad. Daarna heb ik de 2 componenten van het plamuur gemengd en nogal ruim opgebracht. Dat doe ik met opzet, vanwege een mooiere afwerking. Dat plamuurspul mag van mij voorlopig uitharden, want ik heb nog wat andere dingen te doen. Zoals het ontluchten van de remmen en opruimwerkzaamheden. Gelukkig had ik een lunchpakketje meegenomen.
Wat een middag. Maar goed, ik zeg maar zo, "Een lekkende remleiding heeft een ernstig roestprobleem doen voorkomen." Een geluk bij een ongeluk.  Anderen noemen het dubbel pech.