Ander blogs en websites

woensdag 9 januari 2019

Remleidingen vervangen

met de felsset aan de gang
Vanmorgen ben ik tegen de straffe wind in naar de loods gefietst. Onderweg kreeg ik de wind flink van voren. Letterlijk. Na eerst wat hand en span diensten verleend te hebben aan zoon de vakman, ben ik weer aan de slag gegaan met de remmerij van de Ducato.
De avond ervoor heb ik wat geoefend met een felsset. De remleiding moet namelijk aan het uiteinde een opstaande rand krijgen, zodat ie oliedicht vastgezet kan worden op de flexibele slang (naar de remklauw), een koppelstuk en de metalen leiding (naar de hoofdremcilinder).
een fraai randje
De laatste van een fels voorzien was het lastigste. Ik moest deels onder de bus zijn en ik had weinig ruimte om aan de remleiding te werken. Het klusje vereiste ook een bepaalde volgorde van werken. Dus eerst de wartel op de leiding, dan pas een fels maken.
Omdat een steun van de remslang erg zwak was, heb ik een zelf gemaakte nieuwe erop gezet.
Ik heb nu de rechterkant gedaan. De leidingen en slangen zijn aangesloten. Morgen ga ik de linker kant doen, maar daar moet eerst wat gedaan worden om een gat te dichten. Er zat een roestplek achter de schokdemper, die een gat in de carrosserie had veroorzaakt. De plek is al helemaal voorbereid. Er moet nu nog een metalen plaatje op gelast worden. Ik zet het eerst tijdelijk vast met een paar popnagels, om het later te laten lassen. Na deze klus had ik nog tijd over, voordat Fenna weer naar buiten moest. Ik heb toen wat demontagewerk verricht. Er staat een aantal cv ketels en boilers dat gesloopt moet worden. Lekker even wat anders doen, dan op de grond liggen prutsen.
...klaar. Voorlopig...
Op weg naar huis had ik zowaar de wind mee.